Motiverende samtale: grunnleggende prosesser

I MI leder hjelperen samtalen gjennom fire grunnleggende prosesser: engasjere, fokusere, fremkalle og planlegge. Her kan du lære mer.

Prosessene i en Motiverende samtale er overlappende og vil vanligvis bevege seg frem og tilbake mellom dem. I dette arbeidet skal hjelper hele tiden møte personen med holdningssettet i MI, bruke de fire kommunikasjonsferdighetene, samt bruke strategier i MI for å drive samtalen mot målet som blir satt.

Illustrasjon av en gruppe mennesker som står tett sammen.

Prosess 1: Engasjere – «Skal vi gå sammen?»

Her jobber hjelper med å utvikle psykologisk trygghet i relasjonen, og begge parter tar stilling til om de skal samarbeide. Den psykologiske tryggheten skapes ved at hjelper møter personen med holdningssettet i MI og aktivt bruker kommunikasjonsferdighetene.

Illustrasjon av to personer som går sammen med et kart

Prosess 2: Fokusere – «Hvor skal vi gå?»

Her avklares fokus og tema i samtalen. Hva ønsker personen hjelp med eller å prate om? Det kan være helt konkrete endringsmål, som: «Jeg vil slutte å røyke», eller større og mer generelle mål, som: «Jeg ønsker å få det bedre». Sistnevnte mål kan innebære at hjelper må bruke litt tid på at målet går fra å være generelt til å utforske hva som konkret kan bidra til at personen får det bedre. Det er viktig at mål og fokus som settes er tydelig og klart for begge parter og det er viktig å bruke tid på dette.

Illustrasjon av et par som holder tett sammen.

Prosess 3: Fremkalle – «Hvorfor vil du gå dit?»

Her utforskes alle grunnene til at personen ønsker å gjøre endringen eller jobbe mot målet som er satt. Hjelper fokuserer på å fremkalle, lytte etter og forsterke endringssnakk. Dette handler om å tydeliggjøre og hente frem personens grunner, ønsker, behov og tro på endring. Hensikten er å styrke motivasjon for å endre og øke sannsynligheten for at personen når målet.

Illustrasjon av to personer som går med staver opp en bratt bakke.

Prosess 4: Planlegge – «Hvordan vil du komme dit?»

Her legges det en plan for hvordan personen konkret skal gå frem for å gjennomføre endringen. Etter at personen har gitt tydelig uttrykk for å være klar for å gjennomføre endringen. Et eksempel på dette kan være at personen går fra å si: «Jeg ønsker å trene mer», til: «Nå vil/skal jeg begynne å løpe». Det jobbes med hvordan personen skal gå frem, for eksempel ved bruk av en endringsplan. Hjelper legger til rette for at personen selv kommer frem til løsninger og hva som skal stå i planen.

Meld deg på MI-kurs

  • des. 09.

    KORUS Stavanger

    Introduksjonskurs i Motiverende samtale (MI)

  • feb. 03.

    KORUS nord

    Webinar: Grunnkurs i Motiverende samtale (MI) 3-4. februar 2026

Finn flere kurs

MI-kontakter i din region

Vil du ta i bruk MI som metode i møte med mennesker? Vi bistår gjerne med veiledning, informasjon om kurs eller hjelp til implementering.