3. Case manager
I et FACT-team fungerer en case manager som en slags primærkontakt for brukeren.
En case manager skal ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn, og kan være sykepleier eller sosionom.
Som case manager skal du følge brukerne og ha hovedansvar for utfordringene og behovene de har, og du vil fungere som en slags primærkontakt for brukerne.
Noe av det viktigste for en case manager er å være god på relasjoner. Du skal like å jobbe oppsøkende og ha respekt for bruker eller pasient. Du skal sammen med bruker og pasient finne ut hva de har behov for.
Rollene i et FACT-team
-
Rollene i et FACT-team
I alle FACT-team er det ulike roller som har ulike funksjoner. Her kan du lære mer om dem.
-
1. Teamleder
En teamleder i et FACT-team har mange oppgaver, blant annet å sikre daglig drift, jobbe med pasienter og til en hver tid ha pulsen på eget team.
-
2. Merkantil
Merkantilrollen i FACT er viktig, og frigjør behandlerne fra mye arbeid.
-
3. Case manager
I et FACT-team fungerer en case manager som en slags primærkontakt for brukeren.
-
4. Erfaringskonsulent
En erfaringskonsulent, eller brukerspesialist, er en viktig rolle i et FACT-team.
-
5. Psykolog
Alle FACT-team skal også inkludere en psykolog.
-
6. Russpesialist
Russpesialisten har et ansvar innad i FACT-teamet for å sette rustematikk og -problematikk på dagsorden.
-
7. Jobbspesialist
I et FACT-team skal jobbspesialisten sørge for at brukere som ønsker det skal få jobb i det ordinære arbeidsmarkedet.
-
8. Psykiater
Psykiateren er en viktig del av et FACT-team på grunn av medisinsk kompetanse.