Kjentmann: Slik forstår vi ungdom bedre
Hva skjer i ungdomshjernen, og hvordan kan skolens ansatte bruke denne kunnskapen i møte med elevene?

Publisert: 23 januar 2025
Skrevet av: Lava Dawood
– Hvordan kan vi navigere i kaoset som ofte preger ungdomstiden? spør Alexander Hvaring, psykolog ved KORUS Oslo.
Dette var et av spørsmålene som sto sentralt under årets Kjentmann-samling i Lillestrøm, arrangert av Lena Meistad Nysæther og Runar Eikenes fra KORUS øst, samt Sara Warhuus og Line Skaarud fra KORUS Oslo.
Deltakere fra Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet samlet seg til to dager med inspirerende foredrag, refleksjon og erfaringsdeling. Gjennom kursdager som dette får skolens ansatte konkrete verktøy til å håndtere rusrelaterte utfordringer, og lærer hvordan de kan skape trygghet både for elever, foresatte og kolleger.

Lena Meistad Nysæther åpnet dagen med en introduksjon til Kjentmann-programmet og fremhevet skolens rolle som en viktig arena for forebygging. Runar Eikenes fulgte opp med en presentasjon av Ungdataundersøkelsen, som gir innsikt i ungdommens livssituasjon og utfordringer. På dag to holdt Peder Solvang fra RUSinfo et innlegg om rusmidler og deres virkninger, der han blant annet delte kunnskap om hvordan skolens ansatte kan oppdage og forstå rusbruk blant elever.
Men det var særlig innlegget om ungdomstiden som skapte engasjerende diskusjoner blant deltakerne.
- Et obligatorisk kurs for alle ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo, i regi av KORUS.
- Målet er å styrke skolens ansatte i det rusforebyggende arbeidet og gi dem verktøy til tidlig innsats.
- Gjennom åtte fysiske kursdager fordelt på fire samlinger får deltakerne kunnskap om rusmiddelbruk, forebygging og oppfølging av elever på en omsorgsfull og inkluderende måte.

Ungdomshjernen: Kaos eller konstruksjon?
– Ungdomshjernen er bokstavelig talt under ombygging. Mens belønningssystemet er svært aktivt, er hjernens evne til impulskontroll og planlegging fortsatt under utvikling, forklarte Alexander Hvaring. Sammen med kollega Line Skaarud tok han deltakerne med på en spennende reise gjennom ungdomshjernens utvikling.
Duoen fra KORUS Oslo forklarte hvordan hjernen er i konstant endring i tenårene, og hvorfor ungdom ofte kan fremstå som impulsive eller kaotiske. De pekte på hvordan denne utviklingen former ungdommens atferd, spesielt i møte med rusmidler og sosiale utfordringer. Skaarud understreket viktigheten av å møte ungdom med aksept og respekt:
– Skal vi bygge tillit, må vi møte ungdom med en ikke-dømmende holdning. Å være nysgjerrig og aksepterende gir oss en mulighet til å bli en trygg ressurs for dem.
Innlegget skapte engasjerende diskusjoner hvor deltakerne stilte spørsmål om hvordan de best kan bygge tillit til ungdom og hjelpe dem med å ta gode valg. Det ble også diskutert hvordan man kan forstå ungdommens perspektiver, selv når de oppfører seg på måter som utfordrer voksne.

Veien videre
Samlingen ga deltakerne både ny kunnskap og praktiske verktøy for å forstå og møte ungdom på en bedre måte. Dette var den første av fire samlinger denne våren, og neste samling finner sted i februar med fokus på Motiverende samtale.
KORUS ønsker å styrke skolens ansatte i deres rusforebyggende arbeid med ungdom. Med fokus på kunnskap, refleksjon og praktiske verktøy, bidrar Kjentmann til å skape en tryggere og mer inkluderende skolehverdag for alle.

Dette har vært utrolig nyttig, både fordi det har vært mange øyeåpnere, og fordi jeg har oppdaget at vi allerede gjør mye riktig. Det var spesielt verdifullt å lære mer om ulike instanser og hvordan få til hensiktsmessig samarbeid. Foredragene var inspirerende!
Vil du vite mer om Kjentmann?
Kontakt en ansatt i ditt lokale KORUS for mer informasjon om Kjentmann:
Relatert innhold
-
Kjentmann: Opplæring for ansatte i skolen
Som ansatt i skolen kan det være vanskelig å vite hva du skal gjøre når du mistenker at elever ruser seg eller hvis det går rykter om salg av rusmidler på skolen. Kjentmann-opplæringen gir deg og din skole gode verktøy for å komme tidlig på banen.
-
Rusforebygging i skolen
Skolen er en viktig arena for forebyggende og holdningsskapende arbeid. KORUS har egne opplæringstilbud rettet mot elever, foreldre, lærere og skolen.
-
Motiverende samtale/Motiverende intervju (MI)
Motiverende samtale (MI) er en samtalemetode for deg som jobber med mennesker som trenger hjelp og motivasjon til å gjøre endringer i livet sitt.
-
Fakta om rusmidler
KORUS, RUSinfo og Uteseksjonen i Oslo har laget en serie brosjyrer med fakta om rusmidler. Brosjyrene er utarbeidet med støtte fra Helsedirektoratet. Her finner du en oversikt.
-
Ungdata
KORUS har en viktig rolle knyttet til planlegging og gjennomføring av Ungdata-undersøkelsen. Vi kan hjelpe med alt fra analysearbeid til iverksettelse av tiltak.
-
Ungdata - Slik bruker du tallene
Resultatene fra Ungdata-undersøkelsen gir et tydelig bilde på hvordan barn og unge i ditt nærmiljø har det. Men hvordan kan du bruke tallene i praksis?