Kjentmann: Slik forstår vi ungdom bedre

Hva skjer i ungdomshjernen, og hvordan kan skolens ansatte bruke denne kunnskapen i møte med elevene?

En mann foran en skjerm
UNGDOMSHJERNEN: Alexander Hvaring forklarte hvordan hjernens utvikling i ungdomsårene påvirker atferd, impulskontroll og risikovillighet.

Publisert: 23 januar 2025

Skrevet av: Lava Dawood

– Hvordan kan vi navigere i kaoset som ofte preger ungdomstiden? spør Alexander Hvaring, psykolog ved KORUS Oslo.

Dette var et av spørsmålene som sto sentralt under årets Kjentmann-samling i Lillestrøm, arrangert av Lena Meistad Nysæther og Runar Eikenes fra KORUS øst, samt Sara Warhuus og Line Skaarud fra KORUS Oslo.

Deltakere fra Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet samlet seg til to dager med inspirerende foredrag, refleksjon og erfaringsdeling. Gjennom kursdager som dette får skolens ansatte konkrete verktøy til å håndtere rusrelaterte utfordringer, og lærer hvordan de kan skape trygghet både for elever, foresatte og kolleger.

Et rom fullt av mennesker
FULL SAL: Engasjerte deltakere samlet til vårens første samling med faglig påfyll og erfaringsdeling.

Lena Meistad Nysæther åpnet dagen med en introduksjon til Kjentmann-programmet og fremhevet skolens rolle som en viktig arena for forebygging. Runar Eikenes fulgte opp med en presentasjon av Ungdataundersøkelsen, som gir innsikt i ungdommens livssituasjon og utfordringer. På dag to holdt Peder Solvang fra RUSinfo et innlegg om rusmidler og deres virkninger, der han blant annet delte kunnskap om hvordan skolens ansatte kan oppdage og forstå rusbruk blant elever.

Men det var særlig innlegget om ungdomstiden som skapte engasjerende diskusjoner blant deltakerne.

Hva er Kjentmann?
  • Et obligatorisk kurs for alle ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo, i regi av KORUS.
  • Målet er å styrke skolens ansatte i det rusforebyggende arbeidet og gi dem verktøy til tidlig innsats.
  • Gjennom åtte fysiske kursdager fordelt på fire samlinger får deltakerne kunnskap om rusmiddelbruk, forebygging og oppfølging av elever på en omsorgsfull og inkluderende måte.

Les mer om KORUS sitt arbeid med Kjentmann her.

en gruppe med mennesker i samtale
DREAMTEAM: Line Skaarud og Alexander Hvaring holder også kurs sammen i Motiverende samtale (MI).

Ungdomshjernen: Kaos eller konstruksjon?

– Ungdomshjernen er bokstavelig talt under ombygging. Mens belønningssystemet er svært aktivt, er hjernens evne til impulskontroll og planlegging fortsatt under utvikling, forklarte Alexander Hvaring. Sammen med kollega Line Skaarud tok han deltakerne med på en spennende reise gjennom ungdomshjernens utvikling.

Duoen fra KORUS Oslo forklarte hvordan hjernen er i konstant endring i tenårene, og hvorfor ungdom ofte kan fremstå som impulsive eller kaotiske. De pekte på hvordan denne utviklingen former ungdommens atferd, spesielt i møte med rusmidler og sosiale utfordringer. Skaarud understreket viktigheten av å møte ungdom med aksept og respekt:

– Skal vi bygge tillit, må vi møte ungdom med en ikke-dømmende holdning. Å være nysgjerrig og aksepterende gir oss en mulighet til å bli en trygg ressurs for dem.

Innlegget skapte engasjerende diskusjoner hvor deltakerne stilte spørsmål om hvordan de best kan bygge tillit til ungdom og hjelpe dem med å ta gode valg. Det ble også diskutert hvordan man kan forstå ungdommens perspektiver, selv når de oppfører seg på måter som utfordrer voksne.

to mennesker
NØKKELEN TIL Å BYGGE TILLIT: Duoen delte gode råd om hvordan møte ungdom med respekt, nysgjerrighet og aksept.

Veien videre

Samlingen ga deltakerne både ny kunnskap og praktiske verktøy for å forstå og møte ungdom på en bedre måte. Dette var den første av fire samlinger denne våren, og neste samling finner sted i februar med fokus på Motiverende samtale.

KORUS ønsker å styrke skolens ansatte i deres rusforebyggende arbeid med ungdom. Med fokus på kunnskap, refleksjon og praktiske verktøy, bidrar Kjentmann til å skape en tryggere og mer inkluderende skolehverdag for alle.

En gruppe med mennesker som gjøre pusteøvelser
TOLERANSEVINDUET: Deltakerne testet en pusteøvelse som kan hjelpe med å roe nervesystemet og håndtere følelsesmessig aktivering.

Dette har vært utrolig nyttig, både fordi det har vært mange øyeåpnere, og fordi jeg har oppdaget at vi allerede gjør mye riktig. Det var spesielt verdifullt å lære mer om ulike instanser og hvordan få til hensiktsmessig samarbeid. Foredragene var inspirerende!

Tilbakemelding fra en deltaker.

Opplæringsmateriell

Her kan du laste ned vår Kjentmann-håndbok:

Vil du vite mer om Kjentmann?

Kontakt en ansatt i ditt lokale KORUS for mer informasjon om Kjentmann: