Er din kommune med?

Vil du sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudene i din kommune eller bydel? KORUS inviterer til Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.

Foto av Hotel Brosundet i Apotekergata, Ålesund
BRUKERERFARINGER: KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. (Foto: Anna Storsul, Unsplash)

Publisert: 14 oktober 2024

Skrevet av: Vilde Dyrnes Ulriksen

KORUS har gjennomført den nasjonale Brukererfaringsundersøkelsen hvert andre år siden 2017. Undersøkelsen kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.

Kommuner som er interesserte i å delta i undersøkelsen for 2025 kan nå melde seg på her. Merk at påmeldingsfristen er 13. desember for kommuner som vil gjennomføre undersøkelsen våren 2025.

Hvorfor bør din kommune/bydel gjennomføre Brukererfaringsundersøkelsen?
  • Du får en systematisk tilbakemelding på hva innbyggerne i målgruppen synes om tjenestene i din kommune eller bydel.
  • Undersøkelsen kan bidra til sterkere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbudene.
  • Resultatene kan og bør brukes til tjenesteutvikling.
  • Ved ti eller flere svar vil du motta en egen kommune-/bydelsrapport med resultater og funn. Disse kan deles opp i tjenesteområder dersom det avtales i forbindelse med påmelding.
  • Etter avtale lager vi interkommunale rapporter.
  • Deltagelse over flere år gir mulighet til å se endring over tid.

Undersøkelsen gir kommunen god oversikt over hvordan innbyggerne som har deltatt opplever:

  • Brukermedvirkningen ved utforming av tjenestene 
  • Den praktiske bistanden knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
  • Hvor tilgjengelige tjenestene er
  • Oppfølgingen etter behandling
  • Involveringen av pårørende
  • At de får bistand til en meningsfull hverdag tilknyttet deltakelse i sosiale fellesskap og aktiviteter samt utdannings- og arbeidsrelaterte aktiviteter

Les mer om Brukererfaringsundersøkelsen her.

Hvis din kommune eller bydel ønsker å delta, kan dere melde dere på her.

Referansekommuner

Ønsker du praktisk og erfaringsbasert informasjon knyttet til det å delta i denne undersøkelsen? Da kan du ta kontakt med en av referansekommunene.

Suldal kommune:
Ruskonsulent Petter Hoås; petter.hoas@suldal.kommune.no , mobil 916 40 095.

Levanger kommune:
Avdelingsleder Gro Teodorsen; gro.teodorsen@levanger.kommune.no , mobil 959 00 410
Ruskonsulent Gunn Toril Sandnes-Resseth; gunn.sandnes-resseth@levanger.kommune.no , mobil 940 27 011

Bydel Grünerløkka/NAV Grünerløkka:
avdelingsleder Åse Marie Jærnes; ase.marie.jernes@nav.no , mobil 402 13 965
avdelingsleder Kristin Hovde: kristin.hovde2@nav.no , mobil 960 18 549

– Burde være obligatorisk

Petter Hoås er ruskonsulent i Suldal kommune, som ble tildelt årets Kommuneruspris i forbindelse med Ruskonferansen i 2023. Suldal kommune har deltatt i alle brukererfaringsundersøkelsene siden oppstart i 2017.

– Vi er en liten kommune og hadde lite bemanning i 2017, så vi var litt usikre da KORUS midt inviterte oss til å delta i Brukererfaringsundersøkelsen. Man legger jo hodet litt på hogg hvis undersøkelsen gir dårlige tilbakemeldinger. Heldigvis fikk vi en rimelig bra score fra starten av, og siden da har vi brukt ressurser på områder der vi ikke har hatt toppscore, forteller Hoås.

– Brukererfaringsundersøkelsen kan jo sees som en kvalitetsindikator på om du har utført godt arbeid. Jeg håper flere melder seg på, for det er et veldig godt verktøy.

Vinnere av kommunerusprisen 2023
VANT ÅRETS KOMMUNERUSPRIS: Representanter fra Suldal kommune ved utdeling av Kommunerusprisen i april 2023. Fra venstre på bildet: Marte Berekvam, Petter Hoås, Anne Birkeland og Gerd Helen Bø. (Foto: Trond Ola Tilseth)

Hoås understreker at det ikke har vært tidskrevende å delta i undersøkelsen.

– Det krever lite arbeid å være med. Vi har fått mye tilbake for de få timene vi har lagt inn. Det er jo slik at fornøyde brukere er mye lettere å jobbe med. Jeg synes det burde være obligatorisk å delta!

Bidrar til mer brukbare og treffsikre tjenester

David Rogne er mestringsveileder i KORUS midt og regionansvarlig i Midt-Norge for RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet. Han håper så mange kommuner som mulig deltar i undersøkelsen.

Portrett av David Rogne
David Rogne, regionansvarlig i Midt-Norge for RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet. (Foto: Vilde Dyrnes Ulriksen)

– Det er viktig med besvarelser. Jo flere kommuner som blir med, jo bedre kunnskapsgrunnlag får vi, og kommuner som er med over tid får muligheten til å spore endringer, sier Rogne.

– Brukererfaringsundersøkelsen er nasjonal og går over flere år, og det er til stor glede for oss brukerorganisasjoner. Med tanke på brukermedvirkning er det ingenting annet på denne skalaen med et så stort mulighetsrom. Undersøkelsen gir oss et bredt inntrykk av hvor brukervennlige og treffsikre de kommunale tjenestene er.

Veiledning og oppfølging

Kommuner som deltar i Brukererfaringsundersøkelsen vil få nødvendig materiell og veiledning fra KORUS midt for å kunne gjennomføre undersøkelsen.

Kommuner som har ti eller flere svar fra brukerne vil motta en rapport med egne resultater, og vil kunne delta på erfaringssamling arrangert av KORUS og Helsedirektoratet. Øvrige kommuner får tilgang på nasjonale/regionale rapporter etter kommunestørrelse.


Denne artikkelen ble første gang publisert i 2023 i forbindelse med forrige gjennomføring av Brukererfaringsundersøkelsen. Noen detaljer har blitt endret.

Kontakt