Er din kommune med?
Vil du sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudene i din kommune eller bydel? KORUS inviterer til Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.
Publisert: 14 oktober 2024
Skrevet av: Vilde Dyrnes Ulriksen
KORUS har gjennomført den nasjonale Brukererfaringsundersøkelsen hvert andre år siden 2017. Undersøkelsen kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
Kommuner som er interesserte i å delta i undersøkelsen for 2025 kan nå melde seg på her.
– Burde være obligatorisk
Petter Hoås er ruskonsulent i Suldal kommune, som ble tildelt årets Kommuneruspris i forbindelse med Ruskonferansen i 2023. Suldal kommune har deltatt i alle brukererfaringsundersøkelsene siden oppstart i 2017.
– Vi er en liten kommune og hadde lite bemanning i 2017, så vi var litt usikre da KORUS midt inviterte oss til å delta i Brukererfaringsundersøkelsen. Man legger jo hodet litt på hogg hvis undersøkelsen gir dårlige tilbakemeldinger. Heldigvis fikk vi en rimelig bra score fra starten av, og siden da har vi brukt ressurser på områder der vi ikke har hatt toppscore, forteller Hoås.
– Brukererfaringsundersøkelsen kan jo sees som en kvalitetsindikator på om du har utført godt arbeid. Jeg håper flere melder seg på, for det er et veldig godt verktøy.
Hoås understreker at det ikke har vært tidskrevende å delta i undersøkelsen.
– Det krever lite arbeid å være med. Vi har fått mye tilbake for de få timene vi har lagt inn. Det er jo slik at fornøyde brukere er mye lettere å jobbe med. Jeg synes det burde være obligatorisk å delta!
Bidrar til mer brukbare og treffsikre tjenester
David Rogne er mestringsveileder i KORUS midt og regionansvarlig i Midt-Norge for RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet. Han håper så mange kommuner som mulig deltar i undersøkelsen.
– Det er viktig med besvarelser. Jo flere kommuner som blir med, jo bedre kunnskapsgrunnlag får vi, og kommuner som er med over tid får muligheten til å spore endringer, sier Rogne.
– Brukererfaringsundersøkelsen er nasjonal og går over flere år, og det er til stor glede for oss brukerorganisasjoner. Med tanke på brukermedvirkning er det ingenting annet på denne skalaen med et så stort mulighetsrom. Undersøkelsen gir oss et bredt inntrykk av hvor brukervennlige og treffsikre de kommunale tjenestene er.
- Du får en systematisk tilbakemelding på hva innbyggerne i målgruppen synes om tjenestene i din kommune eller bydel.
- Undersøkelsen kan bidra til sterkere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbudene.
- Resultatene kan og bør brukes til tjenesteutvikling.
- Ved ti eller flere svar vil du motta en egen kommune-/bydelsrapport med resultater og funn. Disse kan deles opp i tjenesteområder dersom det avtales i forbindelse med påmelding.
- Etter avtale lager vi interkommunale rapporter.
- Deltagelse over flere år gir mulighet til å se endring over tid.
Undersøkelsen gir kommunen god oversikt over hvordan innbyggerne som har deltatt opplever:
- Brukermedvirkningen ved utforming av tjenestene
- Den praktiske bistanden knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
- Hvor tilgjengelige tjenestene er
- Oppfølgingen etter behandling
- Involveringen av pårørende
- At de får bistand til en meningsfull hverdag tilknyttet deltakelse i sosiale fellesskap og aktiviteter samt utdannings- og arbeidsrelaterte aktiviteter
Les mer om Brukererfaringsundersøkelsen her.
Hvis din kommune eller bydel ønsker å delta, kan dere melde dere på her.
Veiledning og oppfølging
Kommuner som deltar i Brukererfaringsundersøkelsen vil få nødvendig materiell og veiledning fra KORUS midt for å kunne gjennomføre undersøkelsen.
Kommuner som har ti eller flere svar fra brukerne vil motta en rapport med egne resultater, og vil kunne delta på erfaringssamling arrangert av KORUS og Helsedirektoratet. Øvrige kommuner får tilgang på nasjonale/regionale rapporter etter kommunestørrelse.
Denne artikkelen ble første gang publisert i 2023 i forbindelse med forrige gjennomføring av Brukererfaringsundersøkelsen. Noen detaljer har blitt endret.
Relatert innhold
-
Brukerne har talt. Hva nå?
KORUS og Helsedirektoratet inviterer til erfaringssamling etter den nasjonale brukererfaringsundersøkelsen 2023.
-
Brukererfaringsundersøkelsen
KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
-
Invitasjon til undersøkelse om brukererfaringer
KORUS Midt inviterer din kommune eller bydel til årets Nasjonale Brukererfaringsundersøkelse. Undersøkelsen gir kommunen din viktig informasjon om hvordan tjenestene oppfattes av brukere med rusmiddelproblemer.
-
Brukernes stemme påvirker tjenestene
Vigdis Løbach i A-larm er ikke nådig når hun snakker om pårørendeinvolvering i kommunale rustjenester. Hun holdt innlegg under erfaringssamlingen etter Brukertifredshetsevalueringen, som det er bestemt at KORUS skal videreføre.
-
Eldre ruspasienter har behov for å bety noe for andre
Følelsen av å være av verdi for andre er sentral i bedringsprosessene til eldre ruspasienter, viser forskningen til Nina Bahl. Samtidig har denne gruppen flere utfordringer med deltakelse i fellesskap.
-
Vant pris for forskning på ROP-pasienter
FORSKNING: Helle Wessel Andersson vant årets pris for beste akuttpsykiatriske artikkel. Artikkelen handler om kjennetegn og tilbakefallsrisiko for ruspasienter med samtidig psykisk lidelse.