Brukerne har talt. Hva nå?
KORUS og Helsedirektoratet inviterer til erfaringssamling etter den nasjonale brukererfaringsundersøkelsen 2023.
Publisert: 02 oktober 2024
Skrevet av: Stein Arve Strand
I perioden 2017-2023 har KORUS midt kartlagt hvilke erfaringer personer med rusmiddelproblemer har med kommunale tjenester. Brukerne har gitt gode innspill til hvordan tjenestene kan utvikles og forbedres.
– Evalueringen viser store mangler i hvordan kommunene behandler og følger opp brukere og spesielt pårørende. Brukere og pårørende må ses som ressurser i egen fremtid og for samfunnet, sier Jens Solem, brukerrepresentant i A-Larm.
KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
Undersøkelsen gir god oversikt på områder som:
- Brukermedvirkning
- Praktisk bistand knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
- Tjenestenes tilgjengelighet
- Oppfølging etter behandling
- Involvering av pårørende
KORUS midt og Helsedirektoratet inviterer til ny erfaringssamling 19. november på Scandic Hell Hotell ved Trondheim lufthavn Værnes. Det er gratis å delta. Samlingen vil bli strømmet slik at det er mulig å delta digitalt.
På samlingen blir det presentert funn fra siste nasjonale rapport 2023 med innlegg fra brukerstemmer og kommuner/bydeler som forteller om sine erfaringer med undersøkelsen.
Noen av temaene som tas opp på samlingen er grunnleggende behov brukerne har der de bor, brukermedvirkning, samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten, erfaringer med gjennomføring av brukererfaringsundersøkelsen, og hva som skal til for at undersøkelsen blir mer nyttig.
Ida Kristine Olsen, fagansvarlig og leder for familiearbeid i proLAR Nett understreker hvor viktig det er å ta i bruk tilbakemeldingene fra undersøkelsen.
– I verste fall blir brukermedvirkningen kun symbolsk, slik at utvikling av tjenester skjer uten brukernes viktige erfaringskunnskap, sier hun.
Erfaringssamlingen er for deg som:
- har vært involvert i organiseringen av denne undersøkelsen
- har beslutningsansvar
- bidrar med tjenester overfor personer med rusmiddelproblemer
- er en del av en bruker- eller pårørendeorganisasjon
- har erfaringskompetanse
- er en del av et kompetansemiljø
For mer info og påmelding, klikk her.
For å melde din kommune/bydel på neste års brukererfaringsundersøkelse, klikk her.
Relatert innhold
-
Er din kommune med?
Vil du sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudene i din kommune eller bydel? KORUS inviterer til Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.
-
Brukererfaringsundersøkelsen
KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
-
Rapporten er klar for Brukererfaringsundersøkelsen
Nå vil enda flere kommuner inviteres til å delta.
-
Brukernes stemme påvirker tjenestene
Vigdis Løbach i A-larm er ikke nådig når hun snakker om pårørendeinvolvering i kommunale rustjenester. Hun holdt innlegg under erfaringssamlingen etter Brukertifredshetsevalueringen, som det er bestemt at KORUS skal videreføre.
-
Brukermedvirkning – ikke så lett i praksis
Graden av brukermedvirkning har stor betydning vellykket rusbehandling for pasienter. Forsker Merethe Wenaas har identifisert ulike barrierer for god brukermedvirkning, og hvilke faktorer som kan styrke den.
-
Medvirkning er mer enn hjertesmerte
DEBATT: Brukermedvirkning er mer enn hjertesorg og sympati. Det er mer enn en livshistorie som gjør inntrykk på hjertet og kroppen, skriver Marius Sjømæling i organisasjonen Barn av rusmisbrukere.