Brukerne har talt. Hva nå?

KORUS og Helsedirektoratet inviterer til erfaringssamling etter den nasjonale brukererfaringsundersøkelsen 2023.

Portrettbilde av Stein Arve Strand fra KORUS midt
ØNSKER BRED DELTAKELSE: KORUS midt-rådgiver Stein Arve Strand håper at mange deltar på erfaringssamlingen for å sikre reell brukermedvirkning i tjenestene. (Foto: Vilde Dyrnes Ulriksen)

Publisert: 02 oktober 2024

Skrevet av: Stein Arve Strand

I perioden 2017-2023 har KORUS midt kartlagt hvilke erfaringer personer med rusmiddelproblemer har med kommunale tjenester. Brukerne har gitt gode innspill til hvordan tjenestene kan utvikles og forbedres.

– Evalueringen viser store mangler i hvordan kommunene behandler og følger opp brukere og spesielt pårørende. Brukere og pårørende må ses som ressurser i egen fremtid og for samfunnet, sier Jens Solem, brukerrepresentant i A-Larm.

Brukererfaringsundersøkelsen

KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.

Undersøkelsen gir god oversikt på områder som:

  • Brukermedvirkning
  • Praktisk bistand knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
  • Tjenestenes tilgjengelighet
  • Oppfølging etter behandling
  • Involvering av pårørende

Les mer om brukererfaringsundersøkelsen

Meld deg på erfaringssamlingen

KORUS midt og Helsedirektoratet inviterer til ny erfaringssamling 19. november på Scandic Hell Hotell ved Trondheim lufthavn Værnes. Det er gratis å delta. Samlingen vil bli strømmet slik at det er mulig å delta digitalt.

På samlingen blir det presentert funn fra siste nasjonale rapport 2023 med innlegg fra brukerstemmer og kommuner/bydeler som forteller om sine erfaringer med undersøkelsen.

Noen av temaene som tas opp på samlingen er grunnleggende behov brukerne har der de bor, brukermedvirkning, samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten, erfaringer med gjennomføring av brukererfaringsundersøkelsen, og hva som skal til for at undersøkelsen blir mer nyttig.

Ida Kristine Olsen, fagansvarlig og leder for familiearbeid i proLAR Nett understreker hvor viktig det er å ta i bruk tilbakemeldingene fra undersøkelsen.

– I verste fall blir brukermedvirkningen kun symbolsk, slik at utvikling av tjenester skjer uten brukernes viktige erfaringskunnskap, sier hun.

Erfaringssamlingen er for deg som:

  • har vært involvert i organiseringen av denne undersøkelsen
  • har beslutningsansvar
  • bidrar med tjenester overfor personer med rusmiddelproblemer
  • er en del av en bruker- eller pårørendeorganisasjon
  • har erfaringskompetanse
  • er en del av et kompetansemiljø

For mer info og påmelding, klikk her.

For å melde din kommune/bydel på neste års brukererfaringsundersøkelse, klikk her.

Kontakt