Invitasjon til undersøkelse om brukererfaringer
KORUS Midt inviterer din kommune eller bydel til årets Nasjonale Brukererfaringsundersøkelse. Undersøkelsen gir kommunen din viktig informasjon om hvordan tjenestene oppfattes av brukere med rusmiddelproblemer.
I den nasjonale brukerundersøkelsen spør vi innbyggere med rusmiddelproblem som skyldes alkohol/ medikamenter/illegale midler om hvordan de opplever hjelpen de får fra kommunen/bydelen. KORUS har sendt ut invitasjon til 92 tidligere deltagende kommuner og bydeler. Men vi vil også gjerne ha med flere. Hvis dette kan være aktuelt for din kommune eller bydel: Send innen 23. juni en e-post til Stein.Arve.Strand@stolav.no Vi trenger navn på kontaktperson(er), samt e-postadresse og telefonnummer.
Undersøkelsen gir god oversikt på områder som:
- Brukermedvirkning
- Praktisk bistand knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
- Tjenestenes tilgjengelighet
- Oppfølging etter behandling
- Involvering av pårørende
- Undersøkelsen er et oppdrag fra Helsedirektoratet, og datainnsamlingen gjennomføres i oktober og november 2023. Neste gang blir i 2025.
Hvorfor delta?
- Finn ut hva brukerne synes om tjenestene i din kommune/bydel
- Undersøkelsen kan bidra til sterkere brukermedvirkning ved utforming av tjenestetilbudene
- Resultatene kan brukes til tjenesteutvikling
- Deltagelse flere ganger gir mulighet for å se endring over tid
Gjennomføring
Kommunen/bydelen vil få nødvendig materiell og veiledning fra KORUS Midt for å kunne gjennomføre undersøkelsen. Mer opplysninger om den praktiske gjennomføringen kan du få ved å kontakte undertegnede.»
Her kan du lese mer om Brukererfaringsundersøkelsen og finne rapporter fra foregående undersøkelser.
Relatert innhold
-
Brukererfaringsundersøkelsen
KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
-
Brukermedvirkning – ikke så lett i praksis
Graden av brukermedvirkning har stor betydning vellykket rusbehandling for pasienter. Forsker Merethe Wenaas har identifisert ulike barrierer for god brukermedvirkning, og hvilke faktorer som kan styrke den.
-
Brukernes stemme påvirker tjenestene
Vigdis Løbach i A-larm er ikke nådig når hun snakker om pårørendeinvolvering i kommunale rustjenester. Hun holdt innlegg under erfaringssamlingen etter Brukertifredshetsevalueringen, som det er bestemt at KORUS skal videreføre.