Brukererfaringsundersøkelsen
KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.
Brukererfaringsundersøkelsen ble opprettet for å sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudet. Undersøkelsen er blitt gjennomført hvert andre år siden 2017. Her spørres brukerne om en rekke tema knyttet til hvordan de opplever hjelpen de får fra kommunen.
KORUS og Helsedirektoratet inviterer din kommune/bydel til å delta i Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.
Vi har to tidsvinduer for gjennomføring dere kan velge mellom:
- Våren 2025: 1. februar - 31. mai (påmeldingsfrist 13.12.2024)
- Høsten 2025: 1. september - 30. november (påmeldingsfrist 31.05.2025)
Spørsmålene dreier seg eksempelvis om:
- Praktisk bistand knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
- Tjenestenes tilgjengelighet
- Brukermedvirkning
- Oppfølging etter behandling
- Involvering av pårørende
- Kvantitativ del (nasjonal undersøkelse): Spørreundersøkelse blant brukerne i et representativt utvalg av norske kommuner.
- Kvalitativ del: Dybdeintervju/fokusgruppeintervju med et begrenset antall informanter i strategisk utvalgte kommuner
Hvorfor bør din kommune/bydel delta?
- Du får en systematisk tilbakemelding på hva innbyggerne i målgruppen synes om tjenestene i din kommune eller bydel.
- Undersøkelsen kan bidra til sterkere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbudene.
- Resultatene kan og bør brukes til tjenesteutvikling.
- Ved ti eller flere svar vil du motta en egen kommune-/bydelsrapport med resultater og funn. Disse kan deles opp i tjenesteområder dersom det avtales i forbindelse med påmelding.
- Etter avtale lager vi interkommunale rapporter.
- Deltagelse over flere år gir mulighet til å se endring over tid.
- Brukermedvirkningen ved utforming av tjenestene
- Den praktiske bistanden knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
- Hvor tilgjengelige tjenestene er
- Oppfølgingen etter behandling
- Involveringen av pårørende
- At de får bistand til en meningsfull hverdag tilknyttet deltakelse i sosiale fellesskap og aktiviteter samt utdannings- og arbeidsrelaterte aktiviteter
Hvem får tilgang på resultatene?
- Helsedirektoratet får rapport (ikke på kommunenivå) med oppsummering av resultatene og detaljerte funn fra kartleggingen
- Rapporten gjøres tilgjengelig for allmenheten på Helsedirektoratets nettsider
- Kommuner som har ti eller flere svar fra brukerne får rapport med egne resultater. Øvrige kommuner får tilgang på nasjonale/regionale rapporter etter kommunestørrelse.
Rapporter
-
Brukererfaringsundersøkelsen 2023 - rapport juni 2024
-
Brukertilfredshetsevaluering 2021 - kommunale tjenester rus - samlet sluttrapport 2017-2021
-
Brukertilfredshetsevaluering 2020 - kommunale tjenester rus - delrapport 1 (kvantitativ rapport)
-
Brukertilfredshetsevaluering 2020 - kommunale tjenester rus - eldre 65 pluss - delrapport 2 (kvalitativ rapport)
-
Brukertilfredshetsevaluering 2020 - kommunale tjenester rus - yngre 18-23 - delrapport 3 (kvalitativ rapport)
-
Brukertilfredshetsevaluering 2018 - kommunale tjenester rus - delrapport 1 (kvantitativ rapport)
-
Brukertilfredshetsevaluering 2018 - kommunale tjenester rus - delrapport 2 (kvalitativ rapport)
Relatert innhold
-
Er din kommune med?
Vil du sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudene i din kommune eller bydel? KORUS inviterer til Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.
-
Brukerne har talt. Hva nå?
KORUS og Helsedirektoratet inviterer til erfaringssamling etter den nasjonale brukererfaringsundersøkelsen 2023.
-
Rapporten er klar for Brukererfaringsundersøkelsen
Nå vil enda flere kommuner inviteres til å delta.
-
Brukernes stemme påvirker tjenestene
Vigdis Løbach i A-larm er ikke nådig når hun snakker om pårørendeinvolvering i kommunale rustjenester. Hun holdt innlegg under erfaringssamlingen etter Brukertifredshetsevalueringen, som det er bestemt at KORUS skal videreføre.
-
Derfor bør rustjenestene kartlegge fellesskapsfølelser
Forsker Nina Kavita Heggen Bahl mener behandlere bør kartlegge hvilke følelser personer med rusproblematikk har til de ulike fellesskapene de tilhører. Denne kunnskapen kan brukes for å styrke bedringsprosessen.
-
Vil kartlegge fellesskap og fellesskapsfølelser i rusbehandling
Forskning viser at fellesskapsfølelse er viktig for at ruspasienter skal oppleve bedring. Men verktøyene for å kartlegge pasientenes sosiale situasjon og nettverk har manglet. Dette har forskere, med Nina Bahl ved KORUS Midt i spissen, forsøkt å gjøre noe med.