Brukererfaringsundersøkelsen

KORUS kartlegger hvordan personer med rusmiddelproblemer i hele Norge opplever de kommunale tjenestene de mottar. Svarene fra undersøkelsen bidrar til bedre tjenester.

Brukererfaringsundersøkelsen ble opprettet for å sikre reell brukermedvirkning i utformingen av tjenestetilbudet. Undersøkelsen er blitt gjennomført hvert andre år siden 2017. Her spørres brukerne om en rekke tema knyttet til hvordan de opplever hjelpen de får fra kommunen.

Påmelding til Brukererfaringsundersøkelsen 2025

KORUS og Helsedirektoratet inviterer din kommune/bydel til å delta i Nasjonal brukererfaringsundersøkelse 2025.

Vi har to tidsvinduer for gjennomføring dere kan velge mellom:

  • Våren 2025: 1. februar - 31. mai (påmeldingsfrist 13.12.2024)
  • Høsten 2025: 1. september - 30. november (påmeldingsfrist 31.05.2025)

Påmelding her

Spørsmålene dreier seg eksempelvis om:

  • Praktisk bistand knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
  • Tjenestenes tilgjengelighet
  • Brukermedvirkning
  • Oppfølging etter behandling
  • Involvering av pårørende
Brukererfaringsundersøkelsen består av to deler:
  • Kvantitativ del (nasjonal undersøkelse): Spørreundersøkelse blant brukerne i et representativt utvalg av norske kommuner.
  • Kvalitativ del: Dybdeintervju/fokusgruppeintervju med et begrenset antall informanter i strategisk utvalgte kommuner

Hvorfor bør din kommune/bydel delta? 

  • Du får en systematisk tilbakemelding på hva innbyggerne i målgruppen synes om tjenestene i din kommune eller bydel.
  • Undersøkelsen kan bidra til sterkere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbudene.
  • Resultatene kan og bør brukes til tjenesteutvikling.
  • Ved ti eller flere svar vil du motta en egen kommune-/bydelsrapport med resultater og funn. Disse kan deles opp i tjenesteområder dersom det avtales i forbindelse med påmelding.
  • Etter avtale lager vi interkommunale rapporter.
  • Deltagelse over flere år gir mulighet til å se endring over tid.
Undersøkelsen gir kommunen god oversikt over hvordan innbyggerne som har deltatt opplever:
  • Brukermedvirkningen ved utforming av tjenestene 
  • Den praktiske bistanden knyttet til bolig, arbeid, økonomi og rusmestring
  • Hvor tilgjengelige tjenestene er
  • Oppfølgingen etter behandling
  • Involveringen av pårørende
  • At de får bistand til en meningsfull hverdag tilknyttet deltakelse i sosiale fellesskap og aktiviteter samt utdannings- og arbeidsrelaterte aktiviteter

Hvem får tilgang på resultatene?

  • Helsedirektoratet får rapport (ikke på kommunenivå) med oppsummering av resultatene og detaljerte funn fra kartleggingen
  • Rapporten gjøres tilgjengelig for allmenheten på Helsedirektoratets nettsider
  • Kommuner som har ti eller flere svar fra brukerne får rapport med egne resultater. Øvrige kommuner får tilgang på nasjonale/regionale rapporter etter kommunestørrelse.

Ansatte