Erfaringskonsulenter inspirerer!
Forskning viser at erfaringskonsulenter påvirker tjenestene positivt. Selv ønsker de klarere retningslinjer for hvordan de blir brukt.
Publisert: 26 juni 2024
Skrevet av: Bjørnar Bergengen
Erfaringssentrum, i samarbeid med erfaringskonsulentene ved NAV Ullern, arrangerte en inspirasjonsdag i begynnelsen av juni i Oslo. Det er andre året på rad arrangementet går av stabelen. Dagen samlet erfaringskonsulenter, ledere, politikere og fagansatte til en inspirerende og innsiktsfull dag, og bidro til å fremheve den viktige rollen erfaringskonsulenter spiller i helsetjenestene.
Fra erfaring til ressurs
I 2023 lanserte Uteseksjonen i Oslo rapporten «Fra erfaring til ressurs: erfaringskompetanse og likepersonsarbeid i Uteseksjonen». Rapporten gir innsikt i organisasjonens erfaringer og tilnærminger ved bruk av erfaringskompetanse, og beskriver erfaringskonsulentene som brobyggere.
Seksjonsleder Børge Erdal innleder rapporten med at integrering av erfaringskompetanse ikke bare hjelper oss å nå flere mennesker på nye og bedre måter, men også styrker håp og muligheter for endring blant de vi møter. I tillegg påpeker han at et raust fagmiljø med ansatte som tar imot og tar i bruk erfaringskompetansen, er en viktig forutsetning for å kunne lykkes.
- Det er når fag- og erfaringskompetansen jobber godt sammen at vi skaper bedre tjenester for dem som trenger oss, avsluttet Erdal.
Rettferdig lønn og bevissthet om bruken av erfaringskompetanse
Dagen ble åpnet av Julianne Ofstad, Oslos varaordfører og leder av helse- og sosialutvalget i Oslo bystyre. Hun deltok også i en sofasamtale sammen med erfaringskonsulentene Lee Gallagher og Gry Nina Fosso, stortingspolitiker Per Olaf Lundeteigen, seksjonsjef Børge Erdal fra Uteseksjonen og Anna Sabina Soggiu fra KORUS Oslo. Stig Olav Larsen fra NAV Ullern ledet samtalen, som dreide seg rundt hvordan erfaringskonsulenter best kan benytte sin kompetanse på arbeidsplassen.
Lee Gallagher etterlyste klarere retningslinjer for bruken av erfaringskompetanse, mens Gry Nina Fosso understreket viktigheten av rettferdig lønn og stillingskoder for erfaringskonsulenter. Anna-Sabina Soggiu fremhevet behovet for at arbeidsgivere må ha en bevisst strategi for å bruke erfaringskonsulenters kompetanse, og Børge Erdal poengterte nødvendigheten av å forstå hvilken type erfaringskompetanse som trengs før ansettelse.
Ulike tilbud til erfaringskonsulenter
Nesoddtangen Gård og Recovery-skolen presenterte sine tilbud, og Trond Erik Henriksen hadde et innlegg med tittelen "Ingen er bare det du ser – 30 år med brukererfaring på godt og vondt". Henriksen delte sine erfaringer fra et langt liv med både nedturer og oppturer, og hvordan han nå hjelper andre.
Mirabel Nguyen, generalsekretær i Erfaringssentrum, ledet en workshop hvor deltakerne diskuterte både suksesser og utfordringer de møter i sitt arbeid. Dagen ble avsluttet med et innlegg av Kristina Bakke Åkerblom fra Høgskulen på Vestlandet.
Forskning bekrefter positiv effekt
Åkerblom presenterte forskning som viser at erfaringskonsulenter har en positiv effekt på tjenestene:
- Bruken av akutte tjenester, tvang og medisiner reduseres, mens tjenestebrukernes medvirkning og mestringsevne øker.
- Erfaringskonsulenter fungerer som brobyggere mellom tjenestene og brukerne, og bidrar til en kulturendring på arbeidsplassen.
- Tjenestene når flere, inkludert de som tidligere ikke ble nådd, og samarbeid på tvers av tjenester forbedres.
- Erfaringskonsulenter bidrar til å endre kulturen på arbeidsplassen
- Gir tjenestene en utvidet kunnskapsbase og bidra til å justere og utvikle nye tilbud som treffer dem treffer det mest.
- Bruk av erfaringskonsulenter har ført til en økt samskaping av tilbudene til tjenestebrukerne.
Relaterte artikler
-
Erfaringskompetanse - fra erfaring til ressurs
Hvordan kan erfaringskompetanse integreres i tjenester? En ny rapport fra Uteseksjonen i Velferdsetaten gir innsikt i hele prosessen, fra rekruttering og ansettelse til møtet med brukeren. KORUS Oslo har veiledet rapporten.
-
Suksess for erfaringsnettverk
Rollen som erfaringskonsulent kan for mange være ensom. I Oslo har representanter fra flere av bydelene gått sammen om å danne et eget nettverk
-
4. Erfaringskonsulent
En erfaringskonsulent, eller brukerspesialist, er en viktig rolle i et FACT-team.
-
Brukermedvirkning
God brukermedvirkning gir de som bruker tjenestene større innflytelse over eget liv, bidrar til å forbedre eksisterende tilbud og skape nye. KORUS tilbyr veiledning i bruk av flere verktøy som kan være nyttige i prosessen.
-
Invitasjon til undersøkelse om brukererfaringer
KORUS Midt inviterer din kommune eller bydel til årets Nasjonale Brukererfaringsundersøkelse. Undersøkelsen gir kommunen din viktig informasjon om hvordan tjenestene oppfattes av brukere med rusmiddelproblemer.
-
Brukernes stemme påvirker tjenestene
Vigdis Løbach i A-larm er ikke nådig når hun snakker om pårørendeinvolvering i kommunale rustjenester. Hun holdt innlegg under erfaringssamlingen etter Brukertifredshetsevalueringen, som det er bestemt at KORUS skal videreføre.