Kjennetegn ved en robust oppsøkende tjeneste

Hva skal til for at en oppsøkende tjeneste skal vare lenger enn en prosjektperiode?

Vebjørn Stokke Brækken og Alexander Matthias Seifried, regionsrepresentanter for den nasjonale satsningen på oppsøkende arbeid med barn og unge ved KORUS midt og ansatte ved Uteseksjon i Trondheim, holder en presentasjon på Ruskonferansen i Trondheim.
VIKTIG MANDAT: For å lykkes med en oppsøkende tjeneste er det er avgjørende med et tydelig mandat med innbakte suksesskriterier, mener Alexander Matthias Seifried (t.h.) og Vebjørn Stokke Brækken. Bildet er fra deres innlegg på Ruskonferansen 2025. (Foto: Farah Alkilany)

Publisert: 23 juni 2025

Skrevet av: Matthias Seifried, Vebjørn Stokke Brække, Vilde Dyrnes Ulriksen

Vebjørn Stokke Brækken og Alexander Matthias Seifried er regionsrepresentanter for den nasjonale satsningen på oppsøkende arbeid med barn og unge ved KORUS midt. Til sammen har de 50 års erfaring med oppsøkende sosialt arbeid i Oslo og Trondheim. I denne artikkelen deler de noen råd for å sikre robusthet i oppsøkende tjenester.

Hva er oppsøkende arbeid? 

Oppgavene til en oppsøkende tjeneste består av å kartlegge miljøer, følge opp individer eller lose dem til andre tjenester. I tillegg bør tjenesten dele systematisert kunnskap med beslutningstakere i kommunen.

Oppsøkende arbeid er også en forebyggende lavterskelmetode. Målgruppen for arbeidet er ofte mennesker som det ordinære hjelpeapparatet ikke når. Man oppsøker målgruppen i deres miljø, altså der de faktisk oppholder seg.

Robusthet

At tjenesten er robust, handler om at tjenesten vil være levedyktig utover en prosjektperiode. Her er det viktig å kunne å snu innsatsen hurtig når det oppstår noe nytt eller uventet, og levere på forventninger.

Å skape en robust tjeneste begynner med planleggings- og implementeringsfasen. Her legges grunnlaget for en velfungerende tjeneste. Tjenesten må forankres i en utfordring eller oppgave som har blitt tillagt kommunen, med kjennskap og oppslutning på flere beslutningsnivå i kommuneledelsen. Disse vedtar mandatet til tjenesten.

Mandatet 

For å lykkes med en oppsøkende tjeneste, er det avgjørende med et tydelig mandat for arbeidet som skal gjøres, med innbakte suksesskriterier eller mål som deles av politisk eller kommunal ledelse. Uten dette det vanskelig å vise at man har lykkes.

Mandatet skal beskrive oppdraget, og svare på hvorfor, hva, hvordan og når. Det skal oppsummere grunnlaget for hvorfor man har valgt å starte en oppsøkende tjeneste, oppgavene som skal løses og forventede resultater. Mandatet bør inneholde tydelige målsetninger, leveranser og hvordan samarbeid med andre tjenester er tenkt.

Robuste samarbeid

Vi anbefaler å være minst to ansatte i arbeidsgruppen, hvor en har prosjektansvar. Dette er både for fagfellesskapets del, for sikkerhet og kvalitet i tjenesten, og for å sikre seg ved sykdom. I arbeidet på gata bør man jobbe to og to i team. Her er det viktig med en felles forståelse av sikkerhet, og etablerte rutiner som forebygger utrygghet og uønskede hendelser i kontakt med målgruppen.

Personlig egnethet til jobben er viktig. Man bør ha gode evner til kontaktetablering og tåle avvisning. Forståelse for både miljø og individer er avgjørende, samt at man er innstilt på brukermedvirkning og medbestemmelse. Slik kan man finne frem til et samarbeid som oppleves brukervennlig og relevant for individene i målgruppen.

Kontakt