Første opplæring
Første opplæring består av en introduksjon til SAT-kartleggingen, samt gjennomgang av trinn 1 og 2 i SAT-prosessen.
Trinn 1
Trinn 1 er «rollefordeling i teamet». En skal lede prosessen, en skal skrive rapporten og referater fra møtene, og resten av teamet får andre ansvarsområder, slik som innhenting av data. En rollefordeling er viktig for å avklare forventninger, og legger grunnlaget for det videre arbeidet.
I arbeidet med trinn 1 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Rollefordeling i teamet.
Alle i teamet må ha et eieforhold til SAT-en, men det er viktig med en rollefordeling. Det var nyttig å være teamleder og samtidig lede SAT-prosessen, slik at man hadde myndighet til å følge opp.
Trinn 2
Trinn 2 er «formulere mål og utarbeide problemstilling». En problemstilling i SAT formuleres gjerne som et spørsmål som kartleggingen skal belyse. Den må knyttes til oppgaver og ansvarsområder som tjenesten selv er ansvarlige for, og har mandat til å løse.
I arbeidet med trinn 2 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Målformulering og problemstilling og Plan for situasjonsanalysen.
Dersom du vil lese mer om trinn 1 og 2 kan du laste ned SAT-manualen eller PP-presentasjonen.