Første opplæring

Første opplæring består av en introduksjon til SAT-kartleggingen, samt gjennomgang av trinn 1 og 2 i SAT-prosessen.

Trinn 1

Trinn 1 er «rollefordeling i teamet». En skal lede prosessen, en skal skrive rapporten og referater fra møtene, og resten av teamet får andre ansvarsområder, slik som innhenting av data. En rollefordeling er viktig for å avklare forventninger, og legger grunnlaget for det videre arbeidet.

I arbeidet med trinn 1 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Rollefordeling i teamet.

Alle i teamet må ha et eieforhold til SAT-en, men det er viktig med en rollefordeling. Det var nyttig å være teamleder og samtidig lede SAT-prosessen, slik at man hadde myndighet til å følge opp.  

Isabel Mühleisen Ojo, Utekontakten i Bydel Vestre Aker.

Trinn 2

Trinn 2 er «formulere mål og utarbeide problemstilling». En problemstilling i SAT formuleres gjerne som et spørsmål som kartleggingen skal belyse. Den må knyttes til oppgaver og ansvarsområder som tjenesten selv er ansvarlige for, og har mandat til å løse. 

I arbeidet med trinn 2 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Målformulering og problemstilling og Plan for situasjonsanalysen.

Dersom du vil lese mer om trinn 1 og 2 kan du laste ned SAT-manualen eller PP-presentasjonen.

SAT-ressurser