Fjerde opplæring
Fjerde opplæring består av en gjennomgang av trinn 6 og 7 i SAT-prosessen.
Trinn 6
Trinn 6 er «planlegge tiltak», og her er det ønskelig at tjenesten som gjennomfører SAT-en styrer mot en mer kunnskapsbasert praksis. Dette innebærer en kombinasjon av forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap slik modellen under illustrerer.
I tiltaksplanen skal de ulike målene fylles ut, hva som er tiltaket, på hvilket forebyggende nivå tiltaket befinner seg og hvem som er ansvarlig. Kun tjenesten som er ansvarlig for SAT-en kan ta ansvaret for å gjennomføre tiltak som ligger til egen tjenestes mandat.
I arbeidet med trinn 6 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Tiltaksplan.
Det må være en tydelig bestilling, en tydelig forankring og en fleksibilitet og myndighet i tjenesten til å kunne følge opp tiltakene.
Trinn 7
Trinn 7 er «skrive rapport», og dette er det siste trinnet i SAT-prosessen. Hoveddelen av dette arbeidet ligger på skriveren. Det er viktig at denne har satt av nok tid til arbeidet, både underveis i kartleggingsprosessen og i denne sluttfasen av arbeidet. Bruk gjerne vår rapportmal som et utgangspunkt.
En SAT-rapport er kort, men informativ, logisk og praktisk!
Skriveren bør sette opp møtepunkter med KORUS-veilederen, og be om innspill fra resten av kartleggingsteamet underveis i skriveprosessen.
Etter denne siste opplæringen skal kartleggingsteamet ferdigstille rapporten med tiltaksplan, og bør utarbeide en plan for å gjøre rapporten kjent for ulike interessenter.
Dersom du vil lese mer om trinn 6 og 7 kan du laste ned SAT-manualen eller PP-presentasjonen.
SAT-ressurser
-
Første opplæring
Første opplæring består av en introduksjon til SAT-kartleggingen, samt gjennomgang av trinn 1 og 2 i SAT-prosessen.
-
Andre opplæring
Andre opplæring er en gjennomgang av trinn 3 i SAT-prosessen.
-
Tredje opplæring
Tredje opplæring består av en gjennomgang av trinn 4 og 5 i SAT-prosessen.