Kan gaming få skoletrøtt ungdom tilbake til skolebenken?
Forskerne Niri Talberg og Stian Overå har vært tett på to videregående skoler som prøvde å finne svaret.
Publisert: 20 desember 2024
Skrevet av: Stian Overå og Niri Talberg. Begge er forskere i KORUS øst.
Tradisjonelt har skolene brukt turer i skog og mark for å engasjere ungdom som står i fare for å droppe ut av utdanningen. Etter hvert som interessen for denne typen aktiviteter sank, ønsket to skoler i Innlandet å tenke nytt.
Fra lavvo og pinnebrød til gamingstoler og LED-lys
De to skolene hadde inntrykk av at en del ungdom satt hjemme og spilte dataspill i stedet for å møte opp til undervisning. De lurte derfor på om et gamingrom og en spillpedagog kunne være en nøkkel for å vekke interessen og få dem tilbake på skolebenken.
Med støtte fra Utdanningsdirektoratet fikk prosjektet grønt lys. Det var ingen tvil om at dette var så spennende at vi ønsket å være med som forskere og veiledere.
Resultatet er rapporten «Gaming er en god bribe - evaluering av game changer», som kan bestilles i pdf eller papirutgave. Rapporten er også omtalt i Spillradioen - en podkast fra KORUS øst.
Når entusiasme møter byråkrati
Prosjektets reise fra grasrotidé til gjennomføring i fylkeskommunen, bød på mange og uventede utfordringer. Flere av informantene våre beskrev at det virket som om fylkeskommunen var mer opptatt av hva man ikke skulle gjøre, enn hva man faktisk kunne gjøre. Vi opplevde også at "de høye herrer" ikke ville snakke med oss eller stille til intervju.
Til tross for utfordringene, gamingtilbud ble det, og tilbudet ble raskt populært blant ungdommene.
Gaming som en "god bribe"
Elevene selv omtalte gamingtilbudet som en "god bribe" – en effektiv bestikkelse som lokket dem tilbake til skolen.
Vi fant at fraværet var merkbart lavere de dagene gaming sto på timeplanen, og engasjementet blant elevene var tydelig høyere. Spillpedagogen, elevene og prosjektlederne hadde virkelig tro på tiltaket.
Prosjektet var spennende å følge, men vi tror det kunne blitt enda bedre med sterkere rekruttering fra Pedagogisk psykologisk oppfølgingstjeneste (PPOT) og bedre støtte fra fylkeskommunen.
Skjult læring og nye perspektiver
Mange av elevene hadde vært utenfor utdanning lenge, og hadde et krevende utgangspunkt, men vi ble fascinert av hvordan både de og lærerne formulerte seg og snudde ting litt på hodet.
Blant våre favorittuttrykk fra elevene var «skjult læring», «HT (navn på skoletiltaket, red. anm.) er SFO for voksne» og «en fordel at jeg ikke har vært Einstein på skolen». Hva det betyr? Det må du lese rapporten for å finne ut av.
- Om forskerne: Niri Talberg og Stian Overå er spesialrådgivere ved KORUS øst og postdoktorer som forsker på henholdsvis pengespillproblematikk og gaming/e-sport. Ph.d.-kandidat Tor Helge Tjelta har kvalitetssikret rapporten.
- Varighet: To år med følgeforskning.
- Metode: Intervjuer med elever, spillpedagog og prosjektledere, observasjoner og deltakelse i møter. Dataene er analysert gjennom tematisk analyse.
- Konklusjon: Rapporten inneholder råd til andre skoler og kommuner som vurderer lignende tiltak.
- Anonymisering: Skoler og informanter er anonymisert.
Relatert innhold
-
Gaming
For noen blir gaming altoppslukende og går på bekostning av mye annet i livet. KORUS tilbyr ressurser til for eksempel behandlere, skoleansatte og fastleger.
-
Spillradioen: En podkast om penge- og dataspill
Spillradioen er en podkast fra KORUS øst om ulike tema knyttet til spill, spillproblematikk og spilleavhengighet.
-
Tre om Spillstudiet
Vi spurte tre tidligere studenter om utbyttet av Spillstudiet: Ny jobb, styrket i politisk arbeid og bedre til å hjelpe, var blant svarene.
-
Forfatterintervju: Fra lek til lidelse
En ny bok om pengespill og gaming skal skape debatt og samtidig fylle et tomrom, ifølge forfatter Stian Overå.
-
Når gamerne søker jobb
SPILLRADIOEN: Gaming styrker ferdigheter som kommunikasjon, samarbeid, og problemløsning. Har dataspill blitt relevant for arbeidslivet, på ordentlig?
-
Hvordan fikse livet som gamerforelder?
DEBATT: Både dataspill og sosiale medier er laget for å gjøre oss hekta. I de aller fleste tilfeller bør ikke barn og unge få regulere bruken på egenhånd, ifølge Stian Overå i KORUS øst.
-
Spillrommet37 – En levende sosial møteplass
På møteplassen Spillrommet37 i Horten, skaper gaming glede, læring og nye sosiale nettverk. Det viser en ny evaluering utført av KORUS.