Tre om Spillstudiet

Vi spurte tre tidligere studenter om utbyttet av Spillstudiet: Ny jobb, styrket i politisk arbeid og bedre til å hjelpe, var blant svarene. Søknadsfristen er 15. november.

Jensen, Bolle og Maehle
UTBYTTE: Aasmund Skarderud Jensen (t.v.), Anne Bolsø og Daniel Joakim Mæhle har fått god nytte av studiet «Penge- og dataspill: Lidenskap og avhengighet», også kjent som Spillstudiet. (Alle foto: Kai Nygaard)

Publisert: 13 november 2024

Skrevet av: Kai Nygaard

"Penge- og dataspill: Lidenskap og avhengighet" er et samarbeid mellom KORUS øst og Universitetet i Innlandet.

Daniel Joakim Mæhle forteller at studiet rett og slett hjalp ham til å få ny jobb.

– Jeg jobber nå i Blå Kors Spilleavhengighet med fjernbasert behandling. En gang i uka betjener jeg Hjelpelinjen, forteller han.

Tidligere jobbet han på et senter for tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Også der var behovet stort for kunnskap om spilleproblemer, i arbeidet med klienter.

Daniel Joakim Mæhle
FULL KLAFF: Daniel Joakim Mæhle fikk jobb i Blå Kors Spillavhengighet, som holder til like utenfor Hamar, etter å ha fullført Spillstudiet.

– Mange pasienter i døgnbehandling erstatter rusens funksjon med annen avhengighet, som gir samme eller tilnærmet samme effekt når de slutter med rusmidler. Jeg har sett pasienter med både gambling- og gamingproblemer, forteller Mæhle.

Han er fornøyd med den investerte tiden på skolebenken, og har satt pris på økt kunnskap om spill, spilleproblemer og spillpolitikk.

– Studiet var godt strukturert og omfattende. Jeg tror flere som arbeider med avhengighet, og ikke bare spilleavhengighet, har stor nytte av å delta, forteller Mæhle.

Styrket i politisk arbeid

Anne Bolsø gikk samme semester som Mæhle. Hun er sosialfaglig rådgiver i Spillavhengighet Norge - en organisasjon som jobber med å forebygge spilleavhengighet.

– Jeg har fått en større faglig forståelse for spill generelt. Å bli oppdatert på den nyeste forskningen på feltet er betydningsfullt for det politiske arbeidet jeg er involvert i, sier hun.

Anne Bolsø innendørs
FORDYPNING: Anne Bolsø har sans for muligheten til å fordype seg i et ønsket tema, og slik øke relevansen for egen arbeidssituasjon i Spillavhengighet Norge.

Et utbytte var forbedret innsikt i historikk. Bolsø syntes det var interessant å lære mer om spillets opprinnelse og hvordan spill og spillekulturen har utviklet seg gjennom tidene. Hun lærte også om ulike typer spill som hun ikke hadde noe særlig kjennskap til.

– Vi jobbet med en skriftlig hjemmeeksamen gjennom hele studiet. Her fordypet vi oss i et ønsket tema, noe jeg opplevde som svært positivt. Dette ga muligheten til å spisse studiet inn på det som var mest relevant for meg, sier Bolsø.

– Videre gjorde fordypningsoppgaven min at jeg har større innsikt i hvordan jeg kan implementere ulike temaer på en god måte i selvhjelpsgrupper, og jeg har fått utvidet forståelse for drift av selvhjelpsgrupper, legger hun til.

Kulturelle utfordringer

– Utbyttet var godt! Jeg fikk satt meg skikkelig inn i materien gjennom eksamensbesvarelsen, der jeg fulgte en fremmedspråklig bruker gjennom avdekking av spilleavhengighet og inn i behandling, forteller Aasmund Skarderud Jensen.

Han jobber som rådgiver i Nav Lillehammer-Gausdal.

– Jeg fikk blant annet gravd mye i tolkebruk og kulturelle utfordringer, sier han.

Aasmund Skarderud Jensen
TEGN: Med økt faglig kompetanse er det lettere å stille de riktige spørsmålene når mistankene om spillavhengighet oppstår, ifølge Aasmund Skarderud Jensen, rådgiver i Nav.

Som ansatt i Nav har Jensen stadig brukere med utfordringer relatert til spilleavhengighet.

– Studiet har vært til stor hjelp. Det blir nå lettere å avdekke utfordringer. Jeg er mer var på hva jeg skal se etter av tegn, og det er lettere å stille de rette spørsmålene, spesielt tidlig i forløpet. Alt i alt er jeg meget fornøyd, avslutter Jensen.

 

Fakta om studiet "Penge- og dataspill: Lidenskap og avhengighet"

Søknadsfrist: 15. november

Hovedmålgruppe: Ansatte i helse-, skole- og velferdssektoren som kan oppdage, ta imot, sette i gang tiltak og behandling av personer med spilleproblemer.

Kurset er et samarbeid mellom KORUS øst og Universitetet i Innlandet, og er nettbasert med to fysiske samlinger. Ansvarlig i KORUS øst er Niri Talberg.

Eksamen og studiepoeng er mulig for de som vil.

Søk om plass på nettsidene til Høgskolen i Innlandet.