Sosiale medier kan påvirke dopingbruk

Ny studie finner en sammenheng mellom bruk av sosiale medier, kroppsbilde og bruk av anabole steroider.

Bicep strammes, flik av rød t-skjorte synes. Illustrasjonsfoto.
FOTO: Bjørnar Bergengen

Publisert: 03 april 2025

Skrevet av: Bjørnar Bergengen

Russisk Rulett 1/2025

Denne artikkelen er en del av KORUS Oslos nyhetsbrev om bruk av dopingmidler utenfor organisert idrett.

Forskerne Nepheli Beos, Eva Kemps og Invanka Prichard går gjennom og sammenfatter 60 forskningsartikler om forholdet mellom sosiale medier og menns kroppsbilde. De ser også på om sosiale medier kan påvirke menns fysiske aktivitet og holdninger til bruk av anabole androgene steroider.

Funnene presenteres i artikkelen Relationships Between Social Media, Body Image, Physical Activity, and Anabolic-Androgenic Use in Men: A Systematic Review.

Misnøye med egen kropp

Artikkelforfatterne skriver at opptil 95 prosent av unge menn i alderen 18-24 år er misfornøyde med egen kropp. Mange menn i denne aldersgruppen uttrykker også misnøye med egen muskulatur. Beos og hennes medforfattere skriver at et overdrevent fokus på egen kropp og egen muskulatur kan lede til dysfunksjonell trening.

Dysfunksjonell trening er overdreven både i forhold til mengde og intensitet, og den preges av å være tvangsmessig. Den er også koblet til økt en sannsynlighet for å bruke anabole androgene steroider (AAS).

Viktige poenger
  • 95 prosent av unge menn rapporterer om misnøye med egen kropp
  • Overdrevent fokus på kropp og muskler kan lede til dysfunksjonell trening.
  • Dysfunksjonell trening er overdreven i forhold til mengde og intensitet. Den er ofte tvangspreget.
  • Fant sammenheng mellom bruk av sosiale medier, kroppsbilde og bruk av AAS.

Blandede resultateter

Noen av studiene som er med i denne undersøkelsen viste en signifikant sammenheng mellom bruk av sosiale medier og forsøk på å endre egen kropp, mens andre studier ikke gjorde det.

I de fleste observasjonsstudiene ble det funnet en sammenheng mellom hvor mye tid som ble brukt på og hvor ofte man var inne på sosiale medier og et negativt kroppsbilde.

I longitudienelle studier der personer ble fulgt over lengre tid var funnene blandet. Det var få studier som så på forholdet mellom sosiale medier og det forskerne kaller utseende-endrende atferd som i denne artikkelen er trening og bruk av anabole androgene steroider. Artikkelforfatterne skriver at det behøves mer forskning for å si noe mer sikkert om det finnes en slik sammenheng.

Derimot rapporterte alle de kvalitative studiene som ble gått gjennom om en sammenheng mellom bruk av sosiale medier og aktiviteter som gikk ut på å forbedre eget kroppsbilde og endre utseendet på egen kropp.

En sannsynlig sammenheng

Artikkelforfatterne mener at denne studien viser at det er en viss sammenheng mellom bruk av sosiale medier, kroppsbilde og bruk av anabole steroider. Sosiale medier kan knyttes til økte bekymringer for hvordan egen kropp ser ut, dysfunksjonell trening og enten tanker om å bruke eller faktisk bruk av anabole steroider.

Samtidig mener artikkelforfatterne at det er viktig at framtidig forskning ser nærmere på de underliggende mekanismene for denne sammenhengen. Dette er viktig for å få en bedre forståelse av menns erfaringer knyttet til kropp, trening og bruk av anabole androgene steroider.

En slik forståelse kan brukes for å utvikle intervensjons- og forebyggingsprogrammer som kan favne de grunnleggende årsakene til kroppsbildeforstyrrelser, dysfunksjonell trening og bruk av anabole androgene steroider.

Referanse til artikkelen

Beos, Nepheli, Eva Kemps, and Ivanka Prichard. "Relationships between social media, body image, physical activity, and anabolic-androgenic steroid use in men: A systematic review." Psychology of Men & Masculinities (2024).