Influensernes markedsaktivitet
Influensere med fokus på kropp, trening og doping tilbyr en rekke produkter og tjenester. Noen lovlige, noen i en juridisk gråsone, og noen ulovlige.

Publisert: 12 juni 2025
Skrevet av: Bjørnar Bergengen
Denne artikkelen er en del av KORUS Oslos nyhetsbrev om bruk av dopingmidler utenfor organisert idrett.
I artikkelen Across the spectrum of legality: The market activities of influencers specialized in steroids and other performance and image enhancing drugs undersøker Letizia Paoli og Luke Cox markedsaktiviteten til influensere som har spesialisert seg på prestasjonsfremmende midler. Influenserne tilbyr både lovlige og ulovlige produkter, i tillegg til produkter som befinner seg i et juridisk grenseland.
Lovlige produkter
- Treningsopplegg
- Diettforslag
Gråsoneprodukter
- Kosttilskudd
- Blodprøvetaking og analyse
- Personlig tilpassede dopingmanualer
- Testosteronbehandling
- Markedsføring av SARMer
Ulovlige produkter
- Anabole androgene steroider
- Andre prestasjonsfremmende midler
Lovlige produkter
De lovlige produktene omfatter salg av treningsopplegg og diettforslag. 18 av 20 undersøkte influensere gjorde dette. Den interesserte kunde kunne komme i kontakt med den aktuelle influenseren på dennes personlige nettsider sosiale medieplattformer. Vanligvis lovte influenseren å lage et spesielt tilrettelagt treningsopplegg eller diettforslag basert på kunden behov og mål.
Gråsoneprodukter
Gråsoneproduktene omfattet fem ulike kategorier av varer og tjenester. Alle de undersøkte influenserne annonserte for og solgte kosttilskudd.
Åtte av influenserne markedsførte ulike tjenester knyttet til blodprøvetaking og analyse av blodprøver. Disse tjenestene omfattet reklame for selskaper som solgte utstyr for blodprøvetaking, og analyse av innsendte blodprøver. Resultatet av disse blodprøvene kan brukes for å markedsføre andre produkter influenserne tilbyr.
Dette omfatter salg av personlige brukermanualer for anabole steroider. Fem av influenserne solgte dette. Disse er laget for å optimalisere effekten av anabole steroider og inneholder råd om hvilke anabole steroider som bør brukes, når de bør brukes, dosestørrelse og brukens varighet.
Et fjerde gråsoneprodukt var vedlikeholdsbehandling med testosteron. Tre av de undersøkte influenserene markedsførte spesialiserte klinikker som tilbød dette. Med analysen av utførte blodprøver som grunnlag kan dette markedsføres mer målrettet.
Det femte gråsoneproduktet forskerne fant var markedsføring av SARMer. Dette er eksperimentelle medisinske produkter som ikke er tillatt brukt av mennesker. SARMene markedsføres og selges gjerne som forskningskjemikalier som mennesker ikke skal innta. Seks av influenserne markedsførte SARMer.
Ulovlige produkter
Den siste gruppen av aktiviteter var promotering og markedsføring av ulovlige substanser. Dette gjaldt åtte influensere som annonserte for ulike prestasjonsfremmende midler som ikke var anabole steorider. Dette omfattet blant annet stimulerende stoffer, prohormoner og insulin. To influensere annonserte for anabole steroider.
Artikkelforfatterne mener disse influenserne først og fremst opptrer som mellommenn ved å annonsere for utsalgssteder for prestasjonsfremmende midler, og at de ikke selv har noen befatning med disse stoffene. Men siden de også opererer med egne referansenummere og rabattkoder mener artikkelforfatterne at de også får en viss andel av fortjenesten ved salg av disse produktene.
Egen kropp som reklame
Influensere som retter seg inn mot den delen av befolkningen som er særlig opptatt av/fokusert på å bygge muskulatur gjennom trening på et treningssenter har noen fellestrekk.
For det første har de en kropp som i seg selv forteller omverdenen at vi vet hva vi snakker om fordi vi har vært der du er nå og er der du ønsker å komme, noe du ser når du ser kroppene våre. Kroppen forteller slik at du kan stole på anbefalingene som blir gitt.
Disse influenserne tilbyr ulike tjenester og produkter mot betaling. Dette kan dreie seg om salg av trenings- og kostholdsråd, ofte svært detaljerte. Disse rådene er det også mulig å få personlig tilpasset ved å betale for en nettbasert personlig veiledning.
- SARMer er en forkortelse for Selektive androgenreseptor-modulatorer
- Dette er en gruppe stoffer med en muskelbyggende (anabol) effekt lik den anabole androgene steroider (AAS) har, men uten de androgene effektene (produksjon av mannlige kjønnskjennetegn)
- Der anabole androgene steroider påvirker vev og organer i hele kroppen binder SARMer seg kun til androgenreseptorer i enkelte organer og vev.
- SARMer stimulerer til muskelvekst og sterkere beinbygning samtidig som uønskede bivirkninger i blant annet lever og hud unngås.
- SARMer er per dags dato kun lov å benytte i forskningsøyemed, og ikke i medisinsk øyemed.
- Innenfor idretten er bruk av SARMer regnet som doping.
Russisk Rulett 1/25
-
Sosiale medier kan påvirke dopingbruk
Ny studie finner en sammenheng mellom bruk av sosiale medier, kroppsbilde og bruk av anabole steroider.
-
Prestasjonsinfluensernes fortellinger
Influensere uten medisinsk bakgrunn gir på sosiale medier råd om trening, kosthold og bruk av dopingmidler. Disse rådene er både forankret i forskning og i egne erfaringer.
-
"Trenbolon som president!"
På nettforum for dopingbrukere normaliseres bruken av dopingmidler. Samtidig kan slike forum også ha en skadereduserende funksjon.
-
Influensernes markedsaktivitet
Influensere med fokus på kropp, trening og doping tilbyr en rekke produkter og tjenester. Noen lovlige, noen i en juridisk gråsone, og noen ulovlige.
-
Nye veier i behandlingen av AAS-pasienter
En ny phd-avhandling undersøker om medikamentell behandling kan hjelpe menn som har mistet egenproduksjonen av testosteron på grunn av bruk av anabole androgene steroider. Avhandlingen ser også disse brukernes hjertehelse.
-
Dopingbruk blant norske skoleelever
Få norske skoleelever bruker dopingmidler. Likevel er situasjonen bekymringsverdig mener Fredrik Lauritzen fra Antidoping Norge.