En felles forståelse av taushetsplikt i oppsøkende tjenester

Hvordan balanserer ansatte i oppsøkende tjenester taushetsplikten med behovet for informasjonsdeling og dokumentasjon? For å styrke kompetansen og sikre tydelige retningslinjer, reiser KORUS Oslo og Uteseksjonen i Oslo rundt i bydelene med målrettet undervisning.

Morten og Cathrine underviser for utekontakten i BSN.
BESØKER BYDELER: Morten Dybvik Sitter fra KORUS Oslo og Cathrine Sundal Jacobsen fra Uteseksjonen i Oslo underviser om taushetsplikt. Ola Teigen, som også er en del av undervisningsteamet, var ikke til stede under dette undervisningsopplegget.

Publisert: 13 mars 2025

Skrevet av: Lava Dawood

Kort fortalt
  • KORUS Oslo har i samarbeid med Uteseksjonen i Oslo reist rundt til 14 tjenester i Oslo for å undervise om taushetsplikt, informasjonsdeling og dokumentasjon i oppsøkende sosialt arbeid.
  • Dette er en del av prosjektet Implementering av Oslostandard for oppsøkende arbeid med utsatt ungdom, hvor et av hovedmålene er å skape likere brukeropplevelser for ungdom som er i kontakt med oppsøkende tjenester.
Illustrasjon av tre personer
F.v.: Morten Dybvik Sitter fra KORUS Oslo, Cathrine Sundal Jacobsen og Ola Teigen Uteseksjonen i Oslo. Illustrasjon av Cathrine Sundal Jacobsen.

Når skal vi dele informasjon?

Hva gjør du når en ungdom deler noe personlig, men ikke ønsker at foreldrene skal få vite? Hvor går grensen mellom taushetsplikt og opplysningsplikt? Dette er spørsmål som ofte dukker opp i oppsøkende tjenester, og for å sikre gode svar har KORUS Oslo og Uteseksjonen i Oslo innhentet juridiske vurderinger.

– Mange i utekontakttjenestene har spørsmål om taushetsplikt, informasjonsdeling og dokumentasjon. Vi ønsket å sikre gode svar, så vi sendte spørsmålene videre til Juridisk avdeling i Velferdsetaten, forteller Cathrine Sundal Jacobsen, fagkonsulent i Uteseksjonen i Oslo.

Juridisk avdeling i Velferdsetaten vurderte disse spørsmålene og ga grundige svar, som deretter ble kvalitetssikret av Kommuneadvokaten i Oslo. De bekreftet vurderingene og kom med nyttige presiseringer. På bakgrunn av dette er opplæringen utformet for å gi ansatte en tydelig forståelse av hva som gjelder i praksis.

– Vi baserer opplæringen på disse vurderingene slik at alle ansatte i oppsøkende tjenester i Oslo kan være trygge på at de forholder seg til gjeldende lovverk og samtidig ivaretar ungdommenes tillit, sier Sundal Jacobsen.

Gjennom casebasert undervisning får deltakerne reflektere over reelle problemstillinger og hvordan lovverket anvendes i praksis.

– Vi ønsker å gi deltakerne trygghet i å ta riktige avgjørelser og forstå hvordan taushetsplikten fungerer i ulike sammenhenger, sier Morten Dybvik Sitter, som jobber med oppsøkende arbeid i KORUS Oslo.

Morten og Cathrine
BRA TEAM: Morten Dybvik Sitter fra KORUS Oslo og Cathrine Sundal Jacobsen fra Uteseksjonen i Oslo.

"Vi ønsker å gi deltakerne trygghet i å ta riktige avgjørelser og forstå hvordan taushetsplikten fungerer i ulike sammenhenger."

Morten Dybvik Sitter, spesialkonsulent ved KORUS Oslo.

Taushetsplikt, informasjonsdeling og tillit

Et av de viktigste temaene i undervisningen er balansegangen mellom taushetsplikt og nødvendigheten av å dele informasjon for å sikre ungdommens beste. Helse- og omsorgstjenesteloven, forvaltningsloven og pasient- og brukerrettighetsloven danner rammeverket for hvordan oppsøkende tjenester skal håndtere informasjon, men lovene gir også rom for skjønn.

I undervisningen diskuteres det blant annet:

  • Når taushetsplikten gjelder, og hvilke unntak som finnes
  • Hvordan taushetsplikten påvirker samarbeid mellom tjenester
  • Når og hvordan informasjonsdeling kan skje uten samtykke
  • Betydningen av tillit i kontakt med ungdom

Et gjennomgående tema i undervisningen er tilliten mellom ungdom og sosialarbeidere, som er avgjørende for vurderingene en oppsøker må ta.

Praktisk nytte i hverdagen

Gjennom diskusjoner og eksempler får deltakerne praktiske verktøy for å håndtere utfordrende situasjoner i møte med ungdom.

– Dette har gitt meg en bedre forståelse av hva jeg kan og ikke kan dele. Det var nyttig å få konkrete eksempler på hvordan vi skal håndtere slike situasjoner i praksis, spesielt med tanke på samarbeid med skolen, sier miljøterapeut Ibrahim Bouzakraft fra Utekontakten i Søndre Nordstrand.

Utekontakten møter Jonas, 14 år

I undervisningen blir kursdeltakerne kjent med karakteren Jonas, 14-år som gjennom 10 caser belyser ulike juridiske dilemmaer en oppsøker kan møte på i sitt arbeid. Deltakerne diskuterer og vurderer hvordan de kan hjelpe Jonas på en juridisk forsvarlig måte samtidig som de ivaretar tilliten til ungdommen.

For å diskutere casene starter undervisningen med å plassere oppsøkende sosialt arbeid i Helse og omsorgstjenesteloven. Dette får betydning for hvordan oppsøkende tjenester skal og bør dokumentere sitt arbeid.

Flere av casene går nærmere inn på mulighetene for å dele informasjon med foresatte, samarbeidspartnere og innad i tjenesten. I disse casene må kursdeltakerne vurdere de ulike handlingsalternativene, reflektere over grad av bekymring og hvordan eventuell deling vil påvirke tillitsforholdet til Jonas. 

Deltakere
ENGASJERTE DELTAKERE: De ansatte i Utekontakten Søndre Nordstrand var engasjerte og stilte gode spørsmål.

"Dette har gitt meg en bedre forståelse av hva jeg kan og ikke kan dele. Det var nyttig å få konkrete eksempler på hvordan vi skal håndtere slike situasjoner i praksis, spesielt med tanke på samarbeid med skolen."

Ibrahim Bouzakraft, miljøterapeut ved Utekontakten i Søndre Nordstrand.

Veien videre

Kompetanse om taushetsplikt, informasjonsdeling og dokumentasjon er etterspurt i oppsøkende tjenester over hele landet. Dersom undervisningsopplegget skal kunne deles nasjonalt, må juridiske vurderinger kvalitetssikres i flere kommuner. Kommuneadvokater kan komme frem til ulike svar, så en bredere gjennomgang er nødvendig for å sikre en enhetlig praksis. Når dette er på plass, kan opplæringen bidra til en mer konsekvent oppfølging av barn og unge i oppsøkende tjenester over hele landet.

Så langt har KORUS Oslo og Uteseksjonen i Oslo undervist i 11 av 15 bydeler, og innen mars vil undervisningen ha nådd 13 av 15 bydeler. I tillegg skal Uteseksjonen i Oslo sine 40 ansatte få undervisningen. Videre vil dette arbeidet fortsette i ledernettverket for oppsøkende tjenester i Oslo.

KORUS Oslo og Uteseksjonen i Oslo jobber for å styrke oppsøkende tjenester, slik at de kan gi ungdom nødvendig hjelp på en måte som både bygger tillit og ivaretar personvern. Med økt kompetanse hos ansatte kan ungdom møte voksne som forstår deres behov, respekterer deres rettigheter og gir dem den støtten de trenger.

Målet med undervisningen
  • Styrke kunnskapen om lovverk for oppsøkende sosialt arbeid.
  • Skape forståelse for hvordan lovverk påvirker praksis.
  • Gi innsikt i dokumentasjonskrav og behandlingsgrunnlag.
  • Reflektere over tillitens rolle i arbeidet med utsatte unge.
  • Avklare muligheter og begrensninger for informasjonsdeling.