Planlagte samtaler
Vi må bli flinkere til å utforske barns fortellinger, og gå inn i det konkrete, i følelsene, i hvordan det må ha vært. Vi har lov å spørre konkrete spørsmål til det barnet selv har fortalt- eller vist. Voksne lager åpningen, gir plass, og følger barnet. Klarer vi å lage en hellig stund av medopplevelse?
-
Å legge grunnlaget
Gode samtaler med barn handler om mye mer enn spørsmål og metode. Vi voksne glemmer lett at trygghet for å snakke er noe som må bygges over tid. Grunnlaget legges i hverdagssamtalene.
-
Spontane samtaler
All kommunikasjon inneholder følelser. En god samtale møter disse følelsene, både verbalt og nonverbalt. Vi snakker så barn får lyst til å lytte, og lytter så barn får lyst til å snakke.
-
Planlagte samtaler
Vi må bli flinkere til å utforske barns fortellinger, og gå inn i det konkrete, i følelsene, i hvordan det må ha vært. Vi har lov å spørre konkrete spørsmål til det barnet selv har fortalt- eller vist. Voksne lager åpningen, gir plass, og følger barnet. Klarer vi å lage en hellig stund av medopplevelse?
-
Utfordringer
Samtaler med barn kan trigge oss, og voksne kan gjøre feil. Vi må øve på å regulere egne følelser, reparere samtaler, samarbeide med barn om hva vi gjør videre, og hjelpe barn til å snakke trygt.
-
Snakke i barnegrupper
Skal barn klare å snakke om vanskelig ting de opplever, må voksne vise vei. Vi bør bringe temaer som rus, vold, svikt og overgrep inn i fellesrommet, som noe det går an å snakke om. Vi må informere om lover og lære bort løsninger. Dette er HMS opplæring for barn.
-
Videoundervisning: Samtaler med barn
Å snakke med barn vi er bekymret for er viktig for å kunne hjelpe flere barn. Her finner du fem korte undervisningsvideoer om hvordan du kan snakke med barn.