Setter leken i sentrum
På Mosby oppvekstsenter er målet at elevene skal glede seg til hver eneste skoledag. Det har de oppnådd ved å reintrodusere leken.
Publisert: 31 oktober 2023
Skrevet av: Bjørn Runar Foss Sodeland
– Alle 6-åringer gleder seg til å begynne på skolen, men når det nærmer seg oktober er det noen som ikke lenger trives så godt. Vårt mål er å klare å bevare motivasjonen og gleden de har med seg første skoledag, sier Karen Stenslund, enhetsleder ved Mosby oppvekstsenter i Kristiansand.
Et av virkemidlene er å ta leken tilbake i skolen. Derfor starter hver eneste dag på Mosby med en times lek. Det høres kanskje enkelt ut, men å få det til har krevd mye arbeid.
– Det er utfordrende for mange å se leken som en viktig del av barnas læringsarena. Det kan være fristende å skyve leken til slutten av dagen. Men målet er å lage en skolehverdag på barnas premisser, ikke bruke leken som et alibi eller en pustepause, sier Stenslund.
En god start på dagen
Men hva er egentlig vitsen? Mister ikke barna mye tid som kunne blitt brukt til læring? Nei, mener Stenslund.
- Barna øver det viktigste; nemlig sosial og emosjonell kompetanse, språk, konsentrasjon, samhandling, ta valg, konfliktløsning og kommunikasjon. De voksne er tett på der det trengs for å veilede. Barn lærer alt mulig raskere i lek, fordi det er gøy. De blir sosialt tryggere og flinkere med hverandre.
Lærerne er så fornøyde at de har fortsatt med lek i første time videre oppover på trinnene. Effekten er merkbar på elevenes trivsel, trygghet og læringsiver. Det legges et godt grunnlag som barna tar med seg videre. Den lekende tilnærmingen inspirerer også skoledagen forøvrig. Kreative læringsmetoder tilpasset barna har høy prioritet.
– Gjennom leken møter barna noe som er gjenkjennelig fra barnehagen. De får en myk start på dagen. Noe de kan glede seg til å gå i gang med. De får hilst på vennene sine, de møter de voksne som kan snakke med dem og gi omsorg. Vi voksne har tid til å være der for dem som trenger det mest. Starten på skoledagen blir noe de ikke gruer seg til, men gleder seg til, forklarer Stenslund.
- Karen Stenslund er rektor ved Mosby oppvekstsenter i Kristiansand
- Hun er en av foredragsholderne på Handlingsplanfestivalen 2024
- Der skal hun snakke om «Alle med!», skolens visjon om at alle barn skal oppleve trygghet, tilhørighet og mestring på skolen
Les mer om Handlingsplanfestivalen her
Les mer om Mosby oppvekstsenter her
KORUS sør jobber for å utvikle et helthetlig forebyggende tilbud rettet mot barn og unge. Arbeidet som gjøres på Mosby skole er et av de gode eksemplene vi har latt oss inspirere av og ønsker å trekke fram. Har du tips om et godt forebyggingsprogram som fungerer? Send oss gjerne et tips her
Relatert innhold
-
Helhetlig forebygging - Jakter på gode eksempler
KORUS sør jobber med å utvikle et forebyggende tilbud rettet mot barn og ungdom. Nå er vi på jakt etter gode eksempler på tiltak som fungerer.
-
En skole som bryr seg
På Stigeråsen skole i Skien er målet at alle skal være inkludert, både på skolen og på fritiden. En egen aktivitetsklubb, et lokale med enkel adgang også på kveldstid og engasjement fra foreldre, lærere og frivilligheten har gjort det mulig.
-
Samtaler med barn
Å snakke med barn om vanskelige temaer som rus, vold og psykisk helse kan være krevende. KORUS kan hjelpe deg å legge til rette for gode hverdagssamtaler med barn du er bekymret for.
-
Familie og barn
Hvordan påvirker foreldres bruk av rusmidler barna og hva kan du gjøre for å hjelpe gravide som sliter med avhengighet? Her finner du noen svar.