Endelig noe som treffer ungdom

– Dette er et opplegg som burde tas i bruk av videregående skoler over hele landet og overalt der man treffer ungdom, sier Trym Mathisen Guldvog fra Kirkeparken videregående skole i Moss. Han er en av flere elever som har vært med i utviklingen av et nytt undervisningsopplegg om rus.

Tre ungdommer fra Vestfold og Telemark står inne på Gamle rådhus i Arendal. De er blide og fornøyde.
AV UNGDOM – FOR UNGDOM: Eline Sveinsson Momrak fra Vestfold og Telemark fylkeskommune, Maria Wangberg og Trym Mathisen Guldvog er godt fornøyde med det nye undervisningsopplegget om rus. (Foto: Bjørn Sodeland)

Publisert: 17 august 2023

Opplegget er laget av KORUS, Vestfold og Telemark fylkeskommune, NRK Skole, Rocket-Man og RUSinfo og er knyttet til hver av de fem episodene i NRK-serien RUS. Det mener Trym er et veldig godt utgangspunkt.

– Serien er laget for ungdom og alle som jeg kjenner har sett den. Den traff spesielt godt fordi den snakket om alle sider ved rusen i stedet for å bare løfte pekefingeren og si at «dette er farlig, det må du ikke bruke».

Sammen med Maria Wangberg fra Sandefjord videregående skole, var han onsdag på Arendalsuka for å delta i en panelsamtale om temaet ungdom og rus.

Verre enn seksualundervisning

Maria har også spilt en viktig rolle i utviklingen av undervisningsopplegget. Hun mener det er sjokkerende at rus som tema hittil har vært så lite prioritert i skolen.

– Min erfaring er at det vi har hatt om rus har lignet veldig mye på seksualundervisningen. En litt flau lærer har stått og snakket om temaet en halvtime, og så er vi ferdig med det. Rus er et tema som fortjener mer tid og fortjener å bli tatt seriøst, sier Maria.

Eline Sveinsson Momrak, fra Vestfold og Telemarks fylkeskommune, forteller at det er noe de også har vært spesielt opptatt av i prosessen.

– For oss har det vært viktig at dette blir noe som ikke bare kommer i tillegg til alt annet i skolen, men faktisk tas inn som en del av undervisningen. Derfor har vi brukt mye tid på å lage noe som er enkelt å ta i bruk for lærerne og passer inn i skolens kompetansemål.