Første SAT-opplæring
Første opplæring består av en introduksjon til SAT-kartleggingen, samt gjennomgang av trinn 1 og 2 i SAT-prosessen.
Trinn 1: Rollefordeling i teamet
En skal lede prosessen, en skal skrive rapporten og referater fra møtene, og resten av teamet får andre ansvarsområder, slik som innhenting av data. En rollefordeling er viktig for å avklare forventninger, og legger grunnlaget for det videre arbeidet.
I arbeidet med trinn 1 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Rollefordeling i teamet.

– Alle i teamet må ha et eieforhold til SAT-en, men det er viktig med en rollefordeling. Det var nyttig å være teamleder og samtidig lede SAT-prosessen, slik at man hadde myndighet til å følge opp.
Trinn 2: Formulere mål og utarbeide problemstilling
En problemstilling i SAT formuleres gjerne som et spørsmål som kartleggingen skal belyse. Den må knyttes til oppgaver og ansvarsområder som tjenesten selv er ansvarlige for, og har mandat til å løse.
I arbeidet med trinn 2 skal kartleggingsteamet benytte skjemaet Målformulering og problemstilling og Plan for situasjonsanalysen.

Dersom du vil lese mer om trinn 1 og 2 kan du laste ned SAT-manualen eller PP-presentasjonen.
SAT-ressurser til første opplæring
Last ned ressurser her (PDF).
-
Første SAT-opplæring
Første opplæring består av en introduksjon til SAT-kartleggingen, samt gjennomgang av trinn 1 og 2 i SAT-prosessen.
-
Andre SAT-opplæring
Andre opplæring er en gjennomgang av trinn 3 i SAT-prosessen.
-
Tredje SAT-opplæring
Tredje opplæring består av en gjennomgang av trinn 4 og 5 i SAT-prosessen.
-
Fjerde SAT-opplæring
Fjerde opplæring består av en gjennomgang av trinn 6 og 7 i SAT-prosessen.
-
SAT-ressurser
SAT-ressursene består av SAT-manualen, skjemaer og PowerPoint-presentasjoner til bruk i opplæringen.
-
SAT (Situasjon – Analyse – Tiltak)
SAT er et kartleggings- og analyseverktøy. Målet med SAT er å hjelpe tjenester med å få bedre innsikt og spisse innsatsen på ulike nivåer.