Bedre oversikt med Brukerplan

Brukerplan bidrar til bedre oversikt over tjenestetilbud og tjenestebehov til innbyggere med rus- og psykiske helseutfordringer. Vi har snakket med Storfjord kommune i Troms om deres erfaringer med kartleggingsverktøyet.

En gruppe fra KORUS og kommunen sitter rundt et stort langbord foran en skjerm som viser tittelen "Velkommen til Brukerplan".
BEDRE TJENESTER: Brukerplan hjelper kommunen med å få god oversikt over tjenestetilbud og behov hos innbyggerne. F.v tjenesteleder Linda Rasmussen, fagansvarlig rusomsorg Roger Sommerseth, June Rondestvedt og Terje Myller fra KORUS nord og fagansvarlig psykisk helsetjeneste Ketil Slettli fra Storfjord kommune. (Foto: Carina Kaljord)

Publisert: 29 september 2025

Skrevet av: Carina Kaljord

De siste ti årene har Storfjord kommune brukt verktøyet aktivt, og var nylig i et samarbeidsmøte med KORUS nord for å gjennomgå data fra siste kartlegging for å bruke dem i planleggingen av tjenestene framover. Et annet tema var å sikre at viktige deler av tjenestene, som hjemmetjenesten og barnevern bidrar inn med sine tall.

– Når det gjelder hjemmetjenesten er det lett å gå glipp av verdifull informasjon om en del av våre innbyggere bare denne tjenesten kjenner til. Derfor er det så viktig å få med dem. Det samme mener vi rundt barnevernstjenesten. Vi trenger å få innblikk i også disse deler av befolkningen vår, understreker fagansvarlig psykisk helsetjeneste Ketil Slettli og fagansvarlig rusomsorg Roger Sommerseth.

Begge er opptatte av at Brukerplan er det eneste verktøyet som kartlegger levekårene til brukeren. De mener dette utvider horisonten til hjelpeapparatet, slik at de blir i bedre stand til å se en sammenheng i ulike utfordringer i brukerens liv.

Dette er Brukerplan
  • Brukerplan er et verktøy for kommuner som ønsker å kartlegge omfanget og karakteren av rus- og psykiske helseproblemer hos personer som mottar tjenester.
  • Kartleggingen kan brukes til kvalitetssikring, utvikling, og evaluering av tjenester, og som grunnlag for tjenesteforskning.
  • Undersøkelsen kartlegger innbyggere fra 16 år som mottar tjenester fra kommunens helse- og omsorgstjenester, og som blir vurdert av fagperson i instansen til å ha et rusproblem, eller psykiske helseproblem.
  • Resultatene kan brukes til å dokumentere omfang og karakter av rusmiddelbruk og psykiske problemer blant brukere av kommunens helse- og omsorgstjenester.
  • Den kan vise endring i omfanget av problemer og utviklingen av antall tjenester.
  • Verktøyet dokumenterer også tjenester som brukere har mottatt det siste året.
  • Den er også et nyttig verktøy for å forutse forventet etterspørsel og gi grunnlag for å prioritere mellom grupper og typer av tjenester.

Først i nord

– Storfjord kommune med sine 1800 innbyggere var faktisk en av de første kommunene i Nord-Norge som tok i bruk Brukerplan, sier Terje Myller fra KORUS nord. Han har vært ansvarlig for rekruttering av kommuner siden oppstarten i 2014, og ikke minst har han hjulpet kommunene med å gjennomgå resultatene etterpå.

Utfyller hverandre

– I Storfjord har vi også gjennomført Brukertilfredshetsundersøkelsen i årene 2021, 2023 og 2025. Denne har vi koblet opp mot Brukerplan. Disse to kartleggingsverktøyene snakker utrolig godt sammen, og gir oss god hjelp til hvordan vi skal planlegge våre tjenester til innbyggerne våre, sier Linda Rasmussen, som er tjenesteleder ved enhet for psykisk helse, habilitering og sosialt arbeid.

– Disse to verktøyene brukt sammen er yin og yang, mener Myller. Ved å bruke begge undersøkelsene får man frem en mye større helhet og bredde.

Trygt og klar til bruk

I årene 2021-2023 ble Brukerplan ikke gjennomført på nasjonalt nivå. Årsaken var blant annet at personvernet måtte forsterkes på grunn av nye krav i Personopplysningsloven.

– Det er gjort et stort arbeid og vi kan forsikre alle om at verktøyet nå er trygt og klart til bruk, sier Myller.

KORUS er nå i gang med å rekruttere nye kommuner som ønsker å gjennomføre gjennomføre undersøkelsen.