MI inspirasjonsdag 2025

KORUS sør

Sted:
Scandic Park Sandefjord
Adresse:
Strandpromenaden 9 3208 Sandefjord
Dato:
tor. 22 mai. 2025.
Tidspunkt:
10:00 - 15:30
Prisoversikt
Ordinær: 890 kr.


MI og diskrepans- dynamikk

Dette er spørsmål som Tom vil utforske i Sandefjord i år gjennom innledninger, gruppediskusjoner og øvelser:

Tidlig i MI-utviklingen la Bill Miller ganske stor vekt på opplevelsen av diskrepans som et viktig element i motivasjonsbygging. Man tenkte at MI-samtalen skulle utforske forskjellen mellom et ideal, eller en norm, og faktisk atferd. Det kunne lede til endringsmotivasjon, men skulle gjøres på en ikke-konfronterende måte.

«EDRAS» (Express Empathy – Develop Discrepancy – Roll with Resistance – Avoid Argumentation – Support Self-efficacy) ble opprinnelig fremstilt som 5 grunnprinsipper i MI.

I senere versjoner av MI-grunnboken har prinsippene blitt nedtonet, og Miller & Rollnick legger mer vekt prosessbeskrivelser og effekten av endringssnakk for å beskrive og forstå MI. Men fortsatt har arbeid med diskrepans en sentral plass i MI-praksis. Utforsking av verdier er et eksempel. Motiverende tilbakemelding fra kartlegging er et annet.

Innen helse-rettet arbeid med MI vil diskrepansopplevelser ofte være sentrale.

For eksempel når pasienter kan si: «Jeg vet jeg burde ...... , men så gjør jeg noe annet enn det ..» - blir det naturlig å utforske denne diskrepansen. Skal vi som hjelpere også «plante» diskrepanser i pasientene, eller kan det være uheldig ? Eller i det minste i kontrast til «god» MI?

Man kan se at det er en flytende overgang mellom nyfiken utforsking av diskrepanser i andre menneskers liv og ren konfrontasjon. Hvordan kan vi sikre oss at det fortsatt er MI ? Er det forskjell mellom klienter i hvor mye de tåler av diskrepans-påpeking før de går i forsvar ? Er det forskjell i hvor mye diskrepansopplevelse man tåler før det resulterer i motløshet ?

Kan man fortsatt ha en styrkebasert tilnærming til endring, samtidig som man fokuserer på diskrepans ? Eller impliserer det en sviktbasert tilnærming ?

Vil mer ressurs-sterke klienter/pasienter, som har sterkere mestringstillit kunne ha nytte av diskrepansutforsking, mens de som ikke har god erfaringer med å lykkes kan ta skade av det ?

Les mer om MI her

Målgruppe: 
Kurset er en inspirasjonsdag for ansatte i kommuner og spesialisthelsetjeneste som har gjennomført innføringskurs i Motiverende Intervju. 

Du kommer videre til faktureringsdetaljer etter at du trykker på knappen "bekreft påmelding" nederst på siden. Er det arbeidsplassen som skal betale er det viktig at du velger bedrift og fyller inn riktig organisasjonsnummer og bestillernummer e.l. siden de fleste arbeidsgivere krever fakturaen via EHF og ikke at den kommer til hver enkelt på mail.

Kontaktperson for arrangementet:
Hanne Kvammen
hanne.kvammen@korus-sor.no