Digitale fagøkter for 1.-4. trinn og SFO: Barn og følelser
Dette undervisningsopplegget med videoer og oppgaver er laget for felles læring i personalgruppen.
![Mor og datter perler sammen.](https://korus-cdn.imgix.net/fotograf-jonas-ingstad-6840.jpg?crop=focalpoint&domain=korus-cdn.imgix.net&fit=crop&fm=pjpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=675&ixlib=php-3.3.1&q=82&usm=20&w=1200&s=153d25feb573e7a6564b456771f5048f)
Hver fagøkt varer 45 minutter (én skoletime).
Økten ledes av rektor/trinnleder/prosessleder.
Etter et kort videoforedrag skal de ansatte arbeide i grupper med refleksjonsspørsmål knyttet til hvert tema. Oppgaver følger med.
Last ned: Informasjonsskriv til ledelse, ansatte og FAU
Temaene er:
- Å se bakenfor barns atferd
- Hvordan hjelpe barn med å regulere følelsene sine?
- Oss selv i møte med barna
Fagøktene er utviklet i et samarbeid innen folkehelse mellom KORUS Sør og kommunene Modum, Sigdal, Krødsherad og Øvre Eiker, og Modum Bad og Viken fylkeskommune (samarbeidsarena psykisk helse (SAPH), 2022.
Fagøkt 1: Å se bakenfor barns atferd
Fokus på å forstå hvordan barns atferd kan være et uttrykk for hvordan de har det inni seg med sin psykiske helse (smerteuttrykk).
Læringsmål:
- Etter økten: Vet jeg mer om usynlige vansker, usynlige sår og skjulte følelser.
- Etter økten: Er jeg mer bevisst på å være positivt nysgjerrig på atferd som trigger meg.
Videoforedrag
Se video fra NKVTS: Barn som opplever vold hjemme ser verden litt annerledes
Last ned: Informasjon til prosessleder
Last ned: Gruppeoppgaver
Fagøkt 2: Hvordan møte barn med å regulere følelsene sine?
Praktisk fokus på hva man kan si og gjøre for å støtte et barn som har det vanskelig.
Læringsmål:
Etter økten: Kan jeg flere konkrete verktøy for å møte barns følelser og hjelpe med regulering?
Videoforedrag
Last ned: Informasjon til prosessleder
Last ned: Gruppeoppgaver
Fagøkt 3: Oss selv i møte med barna
Hva påvirker hvordan vi reagerer på barns atferd? Hva kan vi gjøre for å styrke egen evne til å stå i situasjoner som utfordrer oss?
Læringsmål:
Etter økten:
- Kan jeg litt mer om toleransevinduet og speilnevroner.
- Er jeg mer bevisst egne følelser i møte med barns følelser.
- Kan jeg flere verktøy for å regulere meg selv i møte med barns følelser.
Videoforedrag
Last ned: Informasjon til prosessleder
Last ned: Gruppeoppgaver