Forskning
KORUS Midt har en egen seksjon som forsker på behandlingsmetoder, brukertilfredshet og andre emner knyttet til rus- og avhengighet.
I Trondheim har KORUS ansatt 11 personer som forsker på en rekke forskjellige områder innen rusfeltet:
Trening i rusbehandling
Betydning av fellesskap
Hvilke faktorer som påvirker utfall av behandling
Ansatte som jobber med forskning og utvikling
- KORUS Midt
- Epost
- 924 48 705
- KORUS Midt
- Epost
- 922 87 696
- KORUS Midt
- Epost
- 908 77 876
- KORUS Midt
- Epost
- 920 93 611
- KORUS Midt
- Epost
- 934 20 083
- KORUS Midt
- Epost
- 901 93 357
- KORUS Midt
- Epost
- 971 61 138
- KORUS Midt
- Epost
- 415 21 966

Kristin Tømmervik

Marit Magnussen

Grete Flemmen

Henrik Loe

Helle Wessel Andersson

Mats Peder Mosti

Nina Kavita Heggen Bahl

Hege Govasmark
Forskningspublikasjoner
-
Forskningsartikler FOU
Under finner du en oversikt over forskningsartikler der ansatte ved KORUS Midt har vært involvert.
-
Vil kartlegge fellesskap og fellesskapsfølelser i rusbehandling
Forskning viser at fellesskapsfølelse er viktig for at ruspasienter skal oppleve bedring. Men verktøyene for å kartlegge pasientenes sosiale situasjon og nettverk har manglet. Dette har forskere, med Nina Bahl ved KORUS Midt i spissen, forsøkt å gjøre noe med.
-
Forskerportrett: Anders Lauvsnes
Vi intervjuer forskere innen TSB i Midt-Norge. Her er PhD-stipendiat Anders Lauvsnes.
-
Mer selvmordstanker blant kvinner i rusbehandling
Over halvparten av kvinnelige pasienter i døgnbehandling for rusproblematikk har hatt tanker om å ta sitt eget liv. Det kommer frem i en artikkel skrevet av midtnorske forskere.
-
Blodprøver som avdekker høyt alkoholforbruk kan gi bedre behandling
Noen pasienter vil ikke oppgi, eller de vet ikke hvor mye alkohol de drikker. Da kan blodprøver være til hjelp for å sikre at pasientene får riktig behandling.
-
Derfor bør rustjenestene kartlegge fellesskapsfølelser
Forsker Nina Kavita Heggen Bahl mener behandlere bør kartlegge hvilke følelser personer med rusproblematikk har til de ulike fellesskapene de tilhører. Denne kunnskapen kan brukes for å styrke bedringsprosessen.